Den kommersielle flytrafikken fra Sola i Stavanger ville ha stanset helt opp ved en streik. Nå kan flyene ta av som normalt sommeren igjennom. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Del saken
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Nesten åtte timer på overtid ble partene i flyplassoppgjøret enige om å ta meklingspause og starte opp igjen til høsten. Dermed er flyferien reddet for mange.

– Har du ikke fått beskjed om noe annet fra ditt flyselskap, kan du føle deg trygg på at flyet ditt går som normalt, bekrefter Avinor overfor NTB. En streik blant ansatte i brann- og redningstjenesten ville lammet trafikken ved åtte norske flyplasser.

Åtte timer på overtid ble det fredag morgen klart at LO Stat, YS Spekter og Spekter var blitt enige om å sette meklingen på pause til godt over sommeren. Ny meklingsfrist er 4. september. En eventuell streik vil dermed først være et faktum 5. september.

– Det var så mange tunge spørsmål som gjensto, at vi ikke hadde klart å finne løsninger på dem etter en våkenatt og mange timer på overtid. Da mekleren foreslo pause, syntes vi det var en god idé, fordi en konflikt nå ville rammet veldig mange som skulle på ferie, sier forhandlingsleder Lisen Olsen i LO Stat til NTB.

Forslag fra mekleren

– Etter forslag fra mekleren ble partene enige om å ta en pause i meklingen for Avinor AS og Avinor Flysikring AS for å diskutere krevende spørsmål knyttet til overenskomstrevisjonen 2018, heter det i en melding fra arbeidsgiverorganisasjonen Spekter, som forhandler på vegne av Avinor.

Likelydende meldinger kom fra arbeidstakersiden.

Planen er at partene gjennom sommeren skal jobbe sammen med kompliserte problemstillinger, blant annet knyttet til det vanskelige pensjonsspørsmålet.

I alt 240 medlemmer i LO-forbundet Norsk Tjenestemannslag (NTL) og YS-forbundet Delta sto klare til å legge ned arbeidet hvis det ikke ble oppnådd enighet i meklingen. Streiken skulle i så fall ha startet klokka 10 fredag.

Pensjon vanskeligst

Lønnsoppgjøret for dem som jobber ved brann- og redningstjenesten ved flyplassene har handlet om lønn og arbeidsvilkår, som ved de fleste oppgjør, men det vanskeligste spørsmålet denne gangen var etter alt å dømme om de ansatte fortsatt skal ha rett til å forhandle om pensjon.

– I meklingen for to år siden ble vi enige om å forhandle fram en ny pensjonsordning, men Avinor står fortsatt på at vi skal gi fra oss forhandlingsretten. Siden ledelsen ikke aksepterer at vi skal ha ei hånd på rattet i forhandlinger, er mekling og en eventuell streik eneste mulighet vi har for å sikre ansattes avtalte rettigheter, sa nestleder Fredrik Oftebro i NTL før meklingen startet.

Lise Olsen bekrefter overfor NTB at pensjon fortsatt er den tøffeste nøtten å knekke, og røper at det gjennom meklingen har vært nyttige diskusjoner som skal ha satt partene i stand til å finne en vei rundt problemene.

[email protected]

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Velkommen til Resetts kommentarfelt

Kommentarer forhåndsmodereres, det kan derfor ta noe tid før de dukker opp i kommentarfeltet. Skriv gjerne kort. Resett tar ikke ansvar for lenker til andre sider og for filmlenker. Resett står ikke inne for meningene som uttrykkes av den enkelte kommentator. Alvorlige personangrep, hets, trusler og oppfordring til vold, spamming, trolling og avsporing av debatten er ikke tillatt. Det oppfordres til normal høflighet. Resett forbeholder seg retten til å fjerne enhver kommentar uten begrunnelse. Ved å kommentere her godtar du disse betingelsene. Gjentatte brudd på betingelsene kan føre til utestengelse.
Har du spørsmål knyttet til kommentarfeltet kan du sende det til [email protected]