Oslo City. Illustrasjonsfoto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Prispresset i norsk handel er så sterkt at de mest tradisjonsrike kjedene taper mer og mer. – Forbrukerne har aldri hatt større makt, sier salgsdirektør i Dibs.

Det er bransjeaktørene innen tekstil og sko som er hardest rammet av priskrigen, og som har lagt bak seg flere perioder med fallende priser, skriver Dagens Næringsliv.

Årsakene er mange og sammensatte, men blant dem er prisroboter som gir kundene full prisoversikt, samt feriehandel og netthandel. Undersøkelsene til DIBS Payment Services viser at 54 prosent av nordmenn handler i utenlandske nettbutikker, og at lavere pris er den viktigste årsaken.

– Forbrukerne har aldri hatt større makt enn nå ved at de så enkelt kan velge og vrake blant produkter, så vi ser kanskje et skifte i maktbalansen, sier salgsdirektør i Dibs, Johanna Telle.

Odd Gisholt, som i flere år har vært fagansvarlig for varehandel ved BI, sier markedet er overmettet og at det da er naturlig at det bryter ut priskrig.

– Prisjaget vil fortsette, og det blir vinnere og tapere. De som senker prisene sine og ikke har kostnadene under kontroll, de vil tape.

(©NTB)

Annonser

Velkommen til Resetts kommentarfelt

Kommentarer forhåndsmodereres, det kan derfor ta noe tid før de dukker opp i kommentarfeltet. Skriv gjerne kort. Resett tar ikke ansvar for lenker til andre sider og for filmlenker. Resett står ikke inne for meningene som uttrykkes av den enkelte kommentator. Alvorlige personangrep, hets, trusler og oppfordring til vold, spamming, trolling og avsporing av debatten er ikke tillatt. Det oppfordres til normal høflighet. Resett forbeholder seg retten til å fjerne enhver kommentar uten begrunnelse. Ved å kommentere her godtar du disse betingelsene. Gjentatte brudd på betingelsene kan føre til utestengelse.
Har du spørsmål knyttet til kommentarfeltet kan du sende det til [email protected]