Uganda har innfør skatt på bruk av sosiale medier som Facebook, Twitter, Instagram og WhatsApp.
Skatten ble foreslått av landets mangeårige president Yoweri Museveni, som tidligere i år klaget over spredning av sladder i sosiale medier.
Brukere av sosiale medier i Uganda må heretter betale 200 shilling om dagen, rundt 40 øre, på forskudd for å få tilgang til sosiale medier. Dette kommer på toppen av det de ellers må betale for å benytte internett.
Rundt 17 millioner av Ugandas 41 millioner innbyggere er ifølge myndighetene i landet aktive på internett, og den nye skatten blir ikke godt mottatt.
– Begrunnelsene for å innføre denne skatten er antifolkelige og antisosiale, og det er ikke utviklingsvennlig, sier menneskerettsadvokaten Ladislaus Rwakafuuzi.
Ugandas regjering håper at den nye skatten vil innbringe rundt 820 millioner kroner i året.
Det er ikke første gang myndighetene i Uganda forsøker å bremse bruken av sosiale medier, noe som også skjedde i forbindelse med valget i februar 2016.
All tilgang til Twitter og Facebook ble stengt i forbindelse med valget, med henvisning til uspesifiserte trusler mot landets sikkerhet.
Valget endte med seier til Museveni, til protester fra opposisjonen og kritikk fra internasjonale observatører.
(©NTB)