Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX

Resett har fått tips om datalekkasje hos mediagiganten Schibsted. Omtrent 8500 av kundene skal ha fått sin personlige informasjon lekket. Lekkasjen gjelder Aftenposten og Bergens Tidende.

Ca. 2700 av Aftenpostens kunder er berørte, mens om lag 5600 av Bergens Tidendes kunder har fått informasjon stjålet.

Ifølge en intern e-post i Schibsted, som er oversendt Resett fra en anonym kilde, kommer lekkasjen av et datainnbrudd hos Typeform, som utfører spørreundersøkelser, blant annet for Schibsted. Typeform er en underleverandør til Visiolink.

Lekkasjen omfatter Aftenposten og Bergens Tidende, og fire ulike spørreundersøkelser. De berørte kundene skulle etter planen ha mottatt en e-post med informasjon om lekkasjen ca. klokken 11 i dag, ifølge den interne meldingen. Ingen sensitive opplysninger, som passord eller betalingsinformasjon, skal være på avveie, opplyses det om i e-posten.

De lekkede opplysningene hva gjelder Aftenposten omfatter e-postadresser, navn, aldersgrupper, inntektsnivå, utdannelse, yrkesstatus, sted og lignende. For Bergens Tidendes kunders vedkommende er det opplysninger som navn, telefonnummer, e-postadresser, barns alder og lignende som er på avveie.

Kommunikasjonsdirektøren i Schibsted, Camilla Kielland, har oversendt Resett e-posten som er sendt ut til de berørte kundene av Bergens Tidende.

– Jeg understreker likevel at det, som man også ser i mailen, ikke er snakk om sensitive opplysninger som er på avveie, sier hun til Resett.

Ifølge e-posten som er sendt ut til kundene ble Schibsted varslet om lekkasjen hos Typeform i går, tirsdag 2. juli. Schibsted opplyser om at det er en svakhet i Typeforms sikkerhetssystemer, og at dette medfører at de vil gjennomgå sin bruk av Typeforms tjenester.

Det opplyses om at Schibsted har underrettet Datatilsynet om hendelsen, slik de er pliktige til å gjøre, for en forsvarlig håndtering av saken.