Forbrukerrådet har registrert en markant økning i henvendelser om Tesla-biler. Forbrukerne viser til dårlig kundeservice, sene leveranser og tekniske problemer.
– Vi forventer at Tesla ser på tjenestene sine overfor forbrukerne, sier Pia Cecilie Høst, leder for forbrukerdialog i Forbrukerrådet.
Høst legger til at Forbrukerrådet for øyeblikket har 39 klagesaker i forbindelse med nye Tesla-biler. Hun sier også at mange sliter med å komme i kontakt med firmaets kundeservice, og at flere har klagd på for sene leveranser.
I tillegg har Forbrukerrådet mottatt klager i forbindelse med biler med tekniske problemer.
Høst opplyser at der Tesla i 2017 var den 24. vanligste motparten i saker der folk ber om råd, er bilprodusenten hittil i år oppe på en fjerdeplass bak Elkjøp, Power og Telenor.
– Det er en voldsom økning. Det ligger andre bilprodusenter i toppen av lista, men det er naturlig med tanke på det volumet disse omsetter. Når det gjelder Tesla ligger de litt høyere enn hva som er naturlig med tanke på omsetning, sier Høst til NTB.
Kommunikasjonsrådgiver Nora Egenæs i Tesla Norge viser til at Tesla har hatt en stor økning i antall biler på norske veier.
«Vi jobber hardt med å øke servicekapasiteten vår, og kommer blant annet til å doble antall ansatte på service og åpne et stort servicesenter i Oslo-området i løpet av året. Vi har gjennomført, og vil fortsette å gjennomføre, en rekke forbedringer av våre telefontjenester», skriver hun i en epost til NTB.
Henvendelsene om Tesla utgjør 118 av de 29.235 spørsmålene Forbrukerrådet hittil har mottatt i år. 4.219 av disse er gjelder bruktbilkjøp.
Bruktbilkategorien utgjør 14 prosent av alle henvendelsene, samtidig som 10 prosent av tvistene Forbrukerrådet mekler i dreier seg om bruktbil. I mange av henvendelsene er motparten en annen privatperson eller en liten bilforhandler.
– Vi anbefaler at du ber om tilstandsrapport, eller sjekker bilen selv på et verksted, før du slår til. Bruk kontrakt. Du finner bilkontrakt og sjekkpunkter for bilkjøp på forbrukerrådet.no. Spør etter garantien hvis bilen er under fem år gammel, sier Høst.
IKT-produkter og møbler og innredning er andre kategorier Forbrukerrådet får mange spørsmål om. Disse to kategoriene utgjør henholdsvis 1.286 og 1.222 av henvendelsene fra forbrukerne.
– Du har fem års reklamasjonsrett, men skjer feilen etter tre til fire år, kan det være vanskelig å klage, fordi deler av mobilen ikke er ment å vare lenger. Oppdager for eksempel selger en fuktskade når du har mobilen inne til reparasjon, er ikke det nok til å avvise at feilen ikke var der da du kjøpte mobiltelefonen, sier Høst om IKT-produktene.
– Det må vises til en sammenheng mellom fuktskaden og feilen, understreker hun.
(©NTB)