Det overdrevne har fått en større plass i nyhetsbildet. Foto: AP/Discovery Channel, Tom Campbell

Enkelte mediehus er mer seriøse enn andre ved at de veier sine ord og virkemidler. Andre redaksjoner kjører på med alt hva de har av effekter og overdrivelser. Noen vil vel hevde at slik har det alltid vært, men det er ikke tilfellet. Selv svært populære VG har gjennomgått forandringer opp gjennom årene – hvor vektleggingen av det enkle, banale og overdrevne har fått en større plass i nyhetsbildet.

Det gjelder å kapre oss lesere – for vi er gull verdt for avisenes reklameinntekter og annet. Men noen ganger blir det litt for dumt.

Nærmest hver uke får vi presentert noe svada fra blant annet TV 2, Dagbladet og VG.

Denne uka går det det viralt en videosnutt om ei australsk dame som mater en hai.

Dagbladet skriver: Skulle mate haien. Da startet marerittet!

TV2 er ikke snauere, og utbasunerer: Forsøket på å mate haien går fryktelig galt!

Før man kikker på filmen gjør man seg opp noen tanker med slike beskrivelser.

Hva skjedde egentlig?

Dama fikk en rift i fingeren…

Det er ikke noe galt med en slik video – den er helt OK og harmløs.

Men hvorfor i svarte behandle oss lesere som idioter, TV 2 og Dagbladet?

Eller for å si det som den kjente redaktør Bernt Olufsen (Schibsted Media Group) en gang uttalte i harme: Man kødder da ikke med språket i avisredaksjonene!

Advertisements

Velkommen til Resetts kommentarfelt

Kommentarer forhåndsmodereres, det kan derfor ta noe tid før de dukker opp i kommentarfeltet. Skriv gjerne kort. Resett tar ikke ansvar for lenker til andre sider og for filmlenker. Resett står ikke inne for meningene som uttrykkes av den enkelte kommentator. Personangrep, hets, trusler og oppfordring til vold, spamming, trolling og avsporing av debatten er ikke tillatt. Det oppfordres til normal høflighet. Resett forbeholder seg retten til å fjerne enhver kommentar uten begrunnelse. Ved å kommentere her godtar du disse betingelsene. Gjentatte brudd på betingelsene kan føre til utestengelse.
Har du spørsmål knyttet til kommentarfeltet kan du sende det til [email protected]