Restene som ble funnet fra EgyptAir-flyet som styrtet i Middelhavet 19. mai 2016, var spredt over et stort område. Denne redningsvesten ble funnet to dager etter styrten. Foto: Egyptian Armed Forces via AP / NTB scanpix

EgyptAir-flystyrten som kostet 66 mennesker livet i mai 2016, skyldtes trolig brann i cockpit, fastslår rapporten fra franske luftfartsmyndigheter.

Flyet var på vei fra Paris til Kairo fra det styrtet i Middelhavet 19. mai for to år siden. Alle de 66 personene om bord mistet livet.

Rapporten fra franske luftfartsmyndigheter slår fast at en brann etter all sannsynlighet oppsto i cockpit og spredte seg raskt, slik at flyet kom ut av kontroll.

Myndighetene ber i en pressemelding om at også egyptiske luftfartsmyndigheter, som også etterforsker styrten, ser nøye på teorien om brann, «av hensyn til luftfartssikkerhet». Egyptiske myndigheter har ennå ikke publisert sin endelige rapport.

Det ble aldri sendt noen nødmelding fra flyet, og piloten kommuniserte som normalt med den greske luftfartskontrollen kort tid før styrten.

Allerede noen måneder etter styrten ble et stemmeopptak fra cockpit offentliggjort. Der blir ordet «brann» brukt av en av pilotene. Fordi vrakrestene var veldig spredt etter styrten, antas det at flyet gikk i oppløsning mens det fremdeles var i luften.

Det styrtede flyet var en Airbus A320.

(©NTB)

Advertisements

Velkommen til Resetts kommentarfelt

Kommentarer forhåndsmodereres, det kan derfor ta noe tid før de dukker opp i kommentarfeltet. Skriv gjerne kort. Resett tar ikke ansvar for lenker til andre sider og for filmlenker. Resett står ikke inne for meningene som uttrykkes av den enkelte kommentator. Personangrep, hets, trusler og oppfordring til vold, spamming, trolling og avsporing av debatten er ikke tillatt. Det oppfordres til normal høflighet. Resett forbeholder seg retten til å fjerne enhver kommentar uten begrunnelse. Ved å kommentere her godtar du disse betingelsene. Gjentatte brudd på betingelsene kan føre til utestengelse.
Har du spørsmål knyttet til kommentarfeltet kan du sende det til [email protected]