NHST-konsernet som blant annet eier Dagens Næringsliv og Morgenbladet, tjener mer på abonnementer og mindre på annonser.
Driftsresultatet endte på 13,2 millioner kroner i andre kvartal i år, en nedgang fra 23,7 millioner fra samme periode i fjor. Før engangskostnader var driftsresultatet 30,7 millioner kroner, en nedgang på drøyt 5 millioner kroner.
NHST-resultatet viser at annonseinntektene for de ulike publikasjonene økte med 4 prosent i perioden. Samtidig falt annonseinntektene med 7 prosent.
Omsetningen i andre kvartal var stabil på 332,5 millioner kroner, knappe 2 millioner mindre enn på samme tid i fjor. Årsaken er at tilbakegangen i annonseinntekter ble kompensert med vekst i abonnementsinntekter og salg av andre tjenester.
Forretningsområdet «Norske Publikasjoner» – avisene – hadde en omsetning på 169 millioner kroner, en oppgang på 4 prosent, skriver E24.
(©NTB)