OSLO 20150720. Butikken Burberry i Oslo sentrumFoto: Berit Roald / NTB scanpix

Det britiske motehuset Burberry har brent usolgte klær og parfymeartikler for 320 millioner kroner for beskytte sitt merkenavn, heter det i årsrapporten.

Kilder i moteverdenen sier at denne praksisen er blitt vanlig i hele bransjen som et tiltak for å hindre at usolgte klær og tilbehør ikke blir stjålet eller solgt til nedsatte priser.

– Burberry har omstendelige prosedyrer for å unngå mest mulig overskuddsartikler. I de tilfeller hvor det er nødvendig å bli kvitt artikler, gjør vi det på en forsvarlig måte. Burberry forsøker kontinuerlig å kutte i avfallsmengden, heter det.

Selskapet sier at de tar miljøhensyn på alvor og opplyser at energien fra de brente produktene blir tatt vare på og gjenbrukt.

Men nyheten om destruksjon av klær i denne størrelsesorden har avfødt reaksjoner i Storbritannia.

Liberaldemokraten Tim Farron, partiets miljøverntalsmann i Underhuset, beskriver det som skandaløst at et ledende britisk motehus synes det er akseptabelt å kvitte seg med usolgte varer på denne måten.

(©NTB)

[email protected]