Sjåfører kan ha lange ører. Er du politiker eller samfunnstopp? Vokt deg i så fall for privatsjåfører. De kan være spioner eller informanter.
Det du sier til medpassasjerer i bilen er ikke fortrolig når en tredje person er til stede og lytter: Sjåføren. Det fikk den amerikanske senatoren Dianne Feinstein erfare for noen år siden, skriver San Francisco Chronicle. Da ble en sjåfør ved hennes kontor i San Francisco sparket etter å ha vært knyttet til kinesisk spionasje i Bay Area.
Ifølge en Politico Magazine-historie om Silicon Valley-spionasje, ble Feinsteins sjåfør mistenkt for å gi politisk etterretning – men ingenting klassifisert – til sine håndlangere. En tidligere etterretningsoffiser forteller at den mistenkte informanten ble styrt av tjenestemenn ved det lokale kinesiske konsulatet. En lokal kilde bekrefter at FBI dukket opp på Feinsteins kontor i Washington, D.C., for omtrent fem år siden, for å varsle den daværende lederen av Senatets etterretningsutvalg om at hennes sjåfør ble undersøkt for mulig kinesisk spionasje, skriver San Francisco Chronicle.
Ifølge avisens kilde ble sjåføren vervet mens han var på ferie i Asia for å besøke slektninger. Han ble kontaktet av en person som fortsatte å holde kontakt med ham og som skal ha vært knyttet til det kinesiske utenriksdepartementet. «Han visste ikke engang hva som skjedde – at han ble rekruttert,» sier kilden. «Han trodde bare det var en venn.» FBI konkluderte med at sjåføren ikke hadde avslørt noe av substans. «De intervjuet ham, og Dianne tvang ham til å gå av med pensjon, og det var slutten,» sier San Francisco Chronicles kilde.
De fleste lands etterretningstjenester samler både inn sensitiv, hemmelig og gradert informasjon, men også i stor grad alminnelige politiske analyser, som brukes i ambassadenes eget analysearbeid om et lands situasjon. Derfor er sjåfører som kjører samfunnstopper velegnet som spioner og informanter. I Israel er derfor eksempelvis reglene slik at en av sjåførene i statsrådbilene skiftes ut sammen med statsrådene, som selv tar meg seg sine egne sjåfører. Dermed kan de prate fortrolig i telefonen i sine tjenestebiler, og føle seg trygge på at informasjon blir mellom den de snakker med, dem selv, og en sjåfør de stoler fullt og helt på.