Gjødselgiganten Yara signerte onsdag en avtale med Vard Brevik på 250 millioner kroner om å bygge verdens første elektriske og selvkjørende konteinerskip.
Med statsminister Erna Solberg (H) til stede signerte Yara avtalen med skipsverftskonsernet Vard om å bygge det selvkjørende elektriske skipet Yara Birkeland.
Hele fartøyet skal bygges i Vard Brevik i Porsgrunn, med unntak av skroget, som skal bygges i Romania.
Avtalen er på 250 millioner kroner og skal etter planen være klart for sjøsetting allerede tidlig i 2020. Skipet, som i utenlandske medier har blitt omtalt som «Tesla of the seas», være selvkjørende innen 2022.
– Det er første gang noen bygger et skip som Yara Birkeland. Vi har satset på samarbeidspartnere med sterk entreprenør-ånd og med ekspertise i verdensklasse. Vard har lang erfaring med å bygge spesialtilpassede skip, og vil levere et fartøy som kommer til å skape endring, sier konsernsjef Svein Tore Holsether i Yara.
Bakgrunnen for prosjektet er at Yara årlig frakter mineralgjødsel 1 million kilometer på distansen mellom Brevik og Larvik for å sende produktet videre med konteinerskip.
Konsernsjef Roy Reite i Vard sier han er svært glad for samarbeidet med Yara.
– Med lang erfaring i å bygge skreddersydde, spesialtilpassede skip, er vi begeistret over å få muligheten til å bygge verdens første selvkjørende og elektriske konteinerskip, sier Reite.
Teknologiselskapet Kongsberg er også involvert i prosjektet.
Regjeringen støttet i fjor prosjektet med 133 millioner kroner gjennom statsforetaket Enova og Solberg sier det er viktig å skape grønne arbeidsplasser.
– Yara, Kongsberg og Vard har bygget videre på kunnskap om teknologi, logistikk og skipsbygging. De har hatt en ambisjon om å skape bærekraftig innovasjon sammen. Da får vi spennende pionerprosjekter som dette, sier statsministeren, som etter signeringen fikk fjernstyre en miniatyrmodell av skipet.
Yara Birkeland vil årlig erstatte 40.000 turer med dieseldrevne lastebiler på lokalveiene mellom Brevik og Larvik.
(©NTB)