Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

På Facebook hyller hun at hennes egen politikk har jagd de fattige ut av trafikken og skriver «Grønn politikk fungerer! Neste år får vi flere bomstasjoner og økte bompenger i Oslo. Det vil føre til ca 11 prosent mindre biltrafikk, ifølge forskere».

Lan Marie Nguyen Berg kommenterer en artikkel i bilbladet Motor. Men om hun har lest hele vites ikke, der sier forskere følgende:

– Bompengekostnadene blir så høye for folk flest at færre vil kjøre bil.

– Det er trolig forskjeller mellom øst og vest for hva man tåler av bompenger, opplyser forsker Harald Minken ved Transportøkonomisk Institutt – og understreker «trolig».

Trygve Hegnar sa en gang ironisk «Vi rike vil ha høyest mulig bompenger, så får vi hele veien for oss selv.»

Hvem er det egentlig som må la bilen stå, er det Preben fra Ullern eller Jonny fra Stovner?

Hva om Jonny fra Stovner har unger som må kjøres hit og dit, og gamle foreldre som har behov for hjelp. Må han sykle og se på Preben som suser forbi på vei til Aker Brygge for å innta en bedre middag?

– Vi vet for lite om tålegrensen for bompenger hos bilistene – og forskjellene mellom bilistene. Derfor bør det forskes mer på dette. Vi vet for lite om hva som er samfunnsøkonomisk riktig bompris, avslutter forsker Harald Minken.