SV vil gjøre det dyrere for lastebiler å frakte gods for å styrke godstrafikken på jernbane. – Distriktsfiendtlig, mener Høyre.
– Vi har ingen sjanse til å få mer gods over på jernbane hvis vi ikke sørger for å styrke jernbanens konkurransekraft, sier SVs samferdselspolitiske talsperson Arne Nævra til Dagsavisen.
I den såkalte godspakken i Nasjonal transportplan lover regjeringen 18 milliarder kroner «bestående av flere ulike tiltak i infrastrukturen for å styrke godstransport på jernbane.» Disse tiltakene «begynner å gi virkninger fra 2022–2029 og utover», ifølge mandatet til den nevnte arbeidsgruppen, men Nævra ønsker strakstiltak.
Blant annet vil han endre regelen som nå gjør at godstogene må vente når de møter passasjertog på nattetid, og vil gi godstogene forkjørsrett.
SV vil også foreslå å «utrede en kjøreveisavgift for veitransporten», noe som vil gjøre det dyrere for lastebilsjåfører å ferdes langs veiene.
– Vi må minske gapet i konkurransen mellom vei og jernbane, og da kommer vi ikke utenom slike tiltak, sier Nævra til avisen.
SV tar også til orde for å «etablere en støtteordning som kompenserer de økte baneavgiftene godsselskapene må betale».
Jonny Finstad (H), medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, slakter forslaget.
– SVs forslag om å gjøre det dyrere å frakte gods på lastebil er direkte distriktsfiendtlig. Jernbane er ofte ikke en tilgjengelig alternativ transportform i vårt langstrakte land, sier han i en epost til NTB.
Han mener forslaget særlig vil ramme distrikter i nord som ikke har jernbane og er avhengige av lastebiltransport for å få fisk og sjømat ut til markedene.
– Dette rammer ikke bare lønnsomheten til norsk transportnæring i konkurranse med utenlandske aktører, det svekker også næringslivets konkurransekraft og arbeidsplasser i distriktene, sier Finstad.
Nævra i SV er skuffet over svaret fra Høyre og mener partiet ikke virker interesserte i å diskutere tiltak.
– Forslaget om å ha en avgift på gods på vei skal utredes, og må naturligvis innrettes sånn at den treffer der hvor jernbanen er et faktisk alternativ, sier politikeren.
– Våre naboland har en slik avgift, så å utrede konsekvensene av det i Norge bør være uproblematisk. Samtidig skal vi sørge for mer ryddige vilkår og bekjempe den sosiale dumpingen som skjer i lastebilnæringa. Det vil komme alle, også lastebilsjåførene til gode, tilføyer han
(©NTB)