Guro Sibeko vil ikke "koseprate" med fascister i Resett. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Guro Jabulisile Johnsen Sibeko, norsk forfatter og samfunnsdebattant, tidligere nestleder i Landsforeningen for lesbisk og homofil frigjøring (LLH), født 22. juni 1975 på Romerike. En samfunnsengasjert og dyktig skribent med en mastergrad i nordisk didaktikk innen leseopplæring og lesersosialisering.

Jeg respekterer Sibeko for det engasjementet hun viser for likestilling og rettferdighet. Det er derfor med vantro jeg leser i Klassekampen(som jeg forøvrig syns har veldig mange bra journalistiske artikler) at hun på spørsmål om hun ser noe problematisk ved ikke å forholde seg til nettsider som Resett, svarer «Når fascister deltar i et ordskifte, bør det være polarisert. Vi må være den andre polen, like ekstreme forsvarere av demokrati, ytringsfrihet og anti-diskriminering som de er motstandere.»

Først ble jeg målløs. Sjokkert var jeg allerede. Så ble jeg bare trist.

Kjære Guro:

Du kjenner ikke meg, like lite som jeg kjenner deg. Jeg er kommentator i Resett, noe jeg er veldig stolt av. Jeg føler at jeg gjør en innsats for å forsvare demokrati, ytringsfrihet og anti-diskriminering. Jeg ønsker å gi en stemme til alle de som ikke blir hørt. De som ingen vil høre noe fra. De som blir satt i bås, stemplet som – ja, fascister.

Medarbeiderne i Resett minner litt om deg. De har engasjement, vilje og ikke minst mot, til å stå i bresjen for noe som ikke alltid er like akseptert i det offentlige rom. Det er ikke uten tap at vi kan gjøre dette. Noen får personlige trusler, andre opplever at barna deres utsettes for hets og mobbing på grunn av at en av foreldrene jobber i Resett, mens andre igjen lever i konstant frykt for at det skal bli kjent at de har en rolle i vår nettavis. Felles for oss alle er at vi opplever hets, sjikanering og ondskapsfulle personkarakteristikker.

Vi kan ikke innta noen offerrolle slik Sumaya Jirde Ali gjør hver gang hun får et svar på sine ofte svært krasse utspill om nordmenn. Det har nesten blitt slik nå at bare man nevner Alis navn, så hetser man henne. Når hun tar til ordet for «no-platforming» eller på norsk – begrensing av ytringsfriheten, så skjønner jeg ikke hvordan man kan oppfatte et tilsvar som omhandler nettopp det – ytringsfrihet – som rasistisk og fascistisk?

Jeg bor på Filippinene. Her er jeg omkranset av mennesker med en annen kultur og tradisjon enn hva jeg er vant til. Selvfølgelig tilpasser jeg meg, som den gjesten jeg tross alt er i landet, selv om jeg er fast bosatt her. Jeg er fullstendig klar over at dette er Filippinene. Her er det filippinerne som bestemmer. Jeg kan aldri stemme eller engang ha rett til å eie egen tomt her. Det er forbeholdt de etniske innbyggerne. Syns du det er galt, Guro? Jeg syns vi burde hatt det på samme måte i Norge. Er jeg fascist og rasist hvis jeg sier det?

Når jeg besøker Norge, slik jeg gjorde i fjor, bor jeg alltid på Stovner hos min fetter når jeg er i Oslo. Der drar vi ofte bort på den lokale kebab-sjappa. Der slår vi alltid av en hyggelig prat med de pakistanske eierne. Selv om de er muslimer og vi er veldig uenige i den ideologien de står for, så er vi voksne mennesker som hverken har noe hat i oss ovenfor noen og som respekterer at vi har forskjellig oppfatning av hva som er bra og ikke i et samfunn. Vi snakker aldri om religion selvfølgelig, men finner ting som vi er felles opptatt av. Sist jeg var der, snakket vi mye om de muslimske ungdommene som kastet stein fra brua rett ved og ned på passerende biler. Vi var enige om at det er mye problemer med mange i den muslimske delen av befolkningen. Det er veldig synd for de som er hardtarbeidende og gode mennesker som gjør en innsats både for seg selv og samfunnet.

De fleste innvandrerne fra Thailand, Filippinene eller sør-amerikanske land, hører vi lite eller ingenting om. Hvorfor tror du det er slik, Guro? Statistikker viser at disse er blant de ikke europeiske innvandrerne som integrerer seg best. Det er ingen tvil om at mange av disse er en berikelse for Norge. De bringer med seg det beste fra sine spennende kulturer, men er nøye med å respektere den norske. Hvorfor er det alltid en gruppering bestående av muslimer som skriker opp om undertrykkelse, trakassering og forskjellsbehandling i media? Hvorfor gjør ikke polakker, svensker, indere eller filippinere det samme? Er det slik at forskjellsbehandling av innvandrere er noe som bare er forbeholdt muslimene?

Det å hevde at man er forsvareren av demokrati og ytringsfrihet når man i samme setning legger føringer for knebling av det samme ved å komme med svært grove beskyldninger og direkte ondskapsfulle personkarakteristikker, faller da på sin egen urimelighet.

Det er jo vi i Resett, Guro, som er forkjemperne for demokratiet og ytringsfriheten. Vi har ikke kommet med personkarakteristikker av deg, vi har ikke tatt til ordet for at du skal bli nektet invitasjoner til offentlige debatter i regi av det du ser som «seriøse» medieaktører. Vi vil heller aldri gjøre det. Vi har respekt for at mennesker er annerledes og har forskjellige meninger og oppfatninger.

Hvis du vil, tar jeg gjerne en prat med deg engang jeg er i Oslo. Vi kan ta en kopp kaffe på Grønland, slik jeg gjorde sammen med noen venstreorienterte venner i fjor. Kanskje ville du ha forandret mening og skjønt at fordommer er noe man lett ser hos andre og gjerne beskylder dem for, men som man ikke like lett oppdager når man ser seg selv i speilet.