Forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

I Norge er det en større del av befolkningen som begynner på høyere utdanning enn i OECD-landene. Men andelen som fullfører en grad, er mindre.

– Det er bekymringsfull at såpass mange er innom høyere utdanning uten å ta en grad, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V).

Blant den norske befolkningen forventes det at 72 prosent av oss begynner på høyere utdanning i løpet av livet. Men bare litt flere enn seks av ti studenter fullfører en grad, ifølge årets Education at a Glance (EaG) , en OECD-rapport som ble lagt fram tirsdag.

Til sammenligning forventes det i snitt at 57 prosent av innbyggerne i OECD-landene starter på høyere utdanning, og at nesten åtte av ti av studenter der fullfører en grad.

– Vi ønsker at flere studenter skal komme gjennom studieløpet sitt og tilegne seg en grad. Å tilegne seg kunnskap gjennom høyere utdanning har en verdi i seg selv, men å gjennomføre er viktig både med tanke på personlig økonomi og hva som er samfunnsøkonomisk lønnsomt, sier Nybø (V).

I Norge er det ganske mange som har høyere utdanning på bachelor-nivå eller lavere, men relativt få som har en mastergrad. Mens 11 prosent av befolkningen mellom 25 og 64 år i Norge har mastergrad, er tilsvarende tall for Sverige og Finland 14 og 15 prosent. I flere østeuropeiske land er andelen med master enda høyere, f.eks. i Polen hvor 23 prosent av befolkningen har utdanning på dette nivået.

(©NTB)