Et kinesisk H-6K bombefly patruljerer Sør-Kinahavet. Uspesifisert dato. Foto: (Liu Rui/Xinhua via AP, File)

Kina gjør krav på det meste av Sør-Kinahavet og viser til eldgamle kart der et krav fra keisertidens Kina er tegnet inn.  Dette var fra en tid da Kina kunne kreve tributt fra landene rundt Sør-Kinahavet.

Havområdet er ansett som internasjonalt farvann av det internasjonale samfunnet.  Mulige naturressurser der burde derfor deles mellom kyststatene etter midtlinjeprinsippet.  Kina har imidlertid ansett området som så rikt på olje og gass at det ønsker selv å ta kontroll over det.  Det forsøker landet å gjøre ved å bygge en rekke flystriper og befestede utposter på korallrevene i farvannet. Kina krever nå suverenitet over området og truer andre lands militære og sivile skip som beveger seg for nærme utpostene.

Vestlige land oppfatter dette som brudd på den internasjonale enighet om fri ferdsel på alle verdens hav, noe Kina også er avhengig av for å få eksportert sine produkter, og en dom i Haag bekreftet dette nylig.  Men, Kina gir likevel blaffen!

Militært er havområdet også interessant, ikke minst for vestlige militære.  Ved å sende skip og fly inn i området, kan en observere hvordan kineserne kommuniserer med hverandre og lære en del om deres operative systemer.

Dette var nettopp det britiske skipet HMS Albion nettopp gjorde da det i sist uke seilte fra Singapore til Vietnam. Ved å seile inn i det omstridte området fremprovoserte skipet en voldsom radiotrafikk både mot seg selv, men også mellom kineserne. Dette var hensikten med oppdraget, og det virker ikke å være enestående.

Amerikanske B52 bombefly stasjonert på Guam flyr nå jevnlig inn i området nord for Malaysia og sørover langs en sentral akse om midten av bassenget, før de snur og flyr nord-øst parallelt med innflyvningsruten.  Nord for Filippinene, setter de kursen tilbake mot Guam.  Fra Filippinene flyr amerikanerne også Poseidon P8 ut i det omstridte havområdet for å fremprovosere kinesiske reaksjoner.

Både australske og selv franske krigsskip har vært med på lignende operasjoner, og ingenting tyder på at disse operasjoner vil opphøre med det første. Antagelig vil de intensiveres; Albion og kanskje et annet britisk skip til ventes å operere ut fra Singapore i tiden som kommer, mens Japan sender stadig flere krigsskip inn i området.

Faren for at stressete kinesiske offiserer vil gjøre feil, øker med det økte internasjonale presset mot Kina i havområdet.  Den tilspissete handelskonflikten mellom Kina og USA bidrar heller ikke til å roe nervene.

Hva om HMS Albion ble senket, i «vanvare»? Hvordan vil Storbritannia og USA reagere? Varer fra Kina til Europa vil i det minste bli stoppet. USA vil følge opp så hvordan vil Kina håndtere dette?

Faren for en 3. verdenskrig vil bli overhengende og Russland vil antagelig velge Kinas side i denne konflikten!  Er vi forberedt på dette?  Vi er neppe det!

Ikke rart Dagsrevyen heller velger å servere oss sosialpornografi i stedet for verdens realiteter så lenge den kan!