Illustrasjonsbilde. Foto: Ole Berg-Rusten / Håkon Mosvold Larsen / NTB Scanpix

I forrige uke rapporterte vi om en undersøkelse i Sverige som viste at «samlet engasjement» for de alternative (nye) mediene som utgjorde en tredel av omfanget for de etablerte mediene. Men når det gjelder valgets viktigste sak, innvandringen, nådde de alternative opp i 66 prosent av de etablertes samlede antall delinger, kommentarer og likes.

Det var SVT som sto bak undersøkelsen hvor de via et Facebook-kart hadde samlet data om lenkene som ble spredd på FB under den svenske valgkampen. Til de alternative medier regnet de nettaviser som Samhällsnytt, Fria Tider og Nyheter Idag, som er de tre største. Til etablerte medier regnes, foruten SVT selv, store mediehus som Aftonbladet, Expressen og DN.

Man ser mye av det samme i Norge. Når det gjelder Storyboard, som registrer delinger på Facebook, er som regel HRS, Document og Resett inne blant de 6-8 mest delte nettstedene i Norge. I skrivende stund (kl. 12:00) ligger f. eks. Resett på tredjeplass over norske medier i dag på delte saker, og har tre saker inne blant topp 20. Bare nrk.no og Dagbladet ligger over Resett.

De alternative medienes høye delingstall tyder på engasjement selv om antall unike besøkende på disse nettstedene fortsatt er betydelig lavere enn det er for de største mediene i Norge. De mest leste nettstedene i Norge er VG, TV2, Dagbladet, NRK og Nettavisen. Aftenposten ligger en del etter, men det skyldes også at de har langt mer stoff bak betalingsmur. Antall delinger fra Aftenposten er derfor naturlig nok lavt.

Sverige har omtrent dobbelt så mange innbyggere som Norge. Det burde også gi utslag på besøkstallene. Sjekker man trafficestimate.com får man et rimelig godt innblikk i trafikken.

Her er tallene på antall unike besøkende i Sverige de siste 30 dager:

Friatider:            819.000

Nyheter Idag     645.000

Samhällsnytt:    615.000

SVT har til sammenlikning 3.465.000 unike besøkende per mnd

Norge til sammenlikning

I Norge er har vi disse tallene over unike besøkende de siste 30 dager for såkalt alternative medier når man sjekker trafficestimate.com:

Resett:               405.000 (våre egne Google Analytics tall viser ca. 10 % høyere enn dette, men trafficestimate.com virker å ha ganske presise tall)

Document:        260.000 (Document.no oppgir på nettsiden sin at de har over 400.000 månedlige lesere)

HRS:                  110.000

Steigan.no         109.000

 

Nettavisen har til sammenlikning 2.275.000 unike besøkende per måned. På tross av at de har fire til fem ganger så mange lesere som Resett og mer enn åtte ganger så mange som Document har som oftest ikke Nettavisen flere delinger på Facebook enn Resett eller Document. Men mest engasjement sett i forhold til antall lesere, er det nok HRS som har.

Den samme trenden med engasjement vs. lesere ser ut til å gjelde i Norge som i Sverige. At alternative medier i Sverige har høyere lesertall enn i Norge har trolig sammenheng med at det simpelthen er flere svensker enn nordmenn. Prosentvis kommer man ut nokså likt.

Nye medier fenger. Kanskje de etter hvert får flere lesere også.