Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Papiravisene har til sammen en tilbakegang på 7,7 prosent sammenlignet med første halvår i fjor, viser tallene fra Mediebedriftenes Landsforening.

Samtidig topper Klassekampen listen over papiraviser som får flest nye lesere.

Ti papiraviser har fått flere lesere, mens 78 aviser har fått færre. Klassekampen lørdag har økt med 28 prosent, mens Klassekampen ellers i uken har en økning på 22,4 prosent. Deretter følger Morgenbladet og Dagsavisen, som også har en pen økning.

Lokale og regionale aviser har en tilbakegang på 8,8 prosent.

Størst på papir

Selv om det går nedover, er Aftenposten ifølge de ferske tallene fortsatt den største papiravisen med 381.000 lesere, etterfulgt av VG og Dagens Næringsliv.

Det er vekst for den digitale utgaven av VG. VG Pluss har nå et opplag 152.034. Samtidig falt papiravisen på lørdag med 80.000 lesere første halvår i år.

Ny måling

Innsamlings- og beregningsmetodene for digitale lesertall er endret, og det er ikke mulig å sammenligne med tidligere rapporteringer.

Den nye målingen viser at VG er størst på mobil med nesten 1,3 millioner daglige lesere, etterfulgt av Dagbladet og TV 2. Disse avisene topper også listen for lesing på datamaskin.

Det gis ut til sammen 228 aviser i Norge. Det samlede opplaget er på 2,2 millioner, hvorav 703.796​ er digitalt og 275.052​ er på papir. 12 prosent av opplaget er kun papir, 32 prosent er kun digitalt og 56 prosent er komplett. ​

(©NTB)

[email protected]