Thomas Knarvik Foto: Christofer Owe
annonse

For tiden raser debatten om no-platforming, og det er liten tvil om at særlig innvandrings- og islamkritikere er uønskede i en del miljøer. Kunstner og satiriker Thomas Knarvik er igjen blitt utestengt fra Facebook etter at han la ut en ny satirisk karikaturtegning. Han sier til Resett at det er en kultur hos de sosiale mediene å ramme de som bruker humor for å kritisere religiøse dogmer. Det er vanskelig å gardere seg mot humor og satire, derfor er det noe av det første som blir bannlyst under totalitære regimer.

– Humor må bort, og kunnskapsnivået må ned for at venstresiden skal føle seg litt tryggere og at islam skal få vokse i fred. Vi ser nå hvordan akademia blir forsøkt strupet, og satirikere har vært en paria siden venstresiden ektet islam, slår Knarvik fast

Årsaken til at satirikeren nå er utestengt fra Facebook er nok en karikaturtegning.

annonse

– Dette gjaldt en tegning som jeg kalte «Muslimsk stumtjener». Det var en enkelt tegning av en kvinne i burka, med en masse dildoer festet på seg. Derfor er jeg nå utestengt i igjen, med en karantene på 30 dager, sier Knarvik.

Han er ikke overrasket over at debatten om no-platforming har blusset opp i Norge. Det har gått i den retning i lang tid, mener kunstneren.

– Venstresiden leter hele tiden etter nye måter å kneble. De vil bare ha rett, de vil ikke forholde seg til meningsmotstandere. Logikk er heller ikke deres sterkeste side, og når man ikke vinner saklige diskusjoner må man kneble, konstaterer han. Islam handler om sutring til de får viljen sin, deretter kommer volden og kravene om underkastelse. Ikke ulikt sosialismen. De er som hånd i hanske. Eller jente i burka. Inntyllet sosialisme, sier kunstneren.

– Hva mener du om at det av enkelte debattanter hevdes at hets kan føre til at folk ikke orker å bruke sin ytringsfriheten? De vil vel mene at de forsvarer frie ytringer.

– Det synes jeg er tull. Man bruker gjerne kommentarfeltet i Resett som eksempel. Jeg er stadig inne og sjekker, og jeg må si jeg mener at Resetts kommentarfelt er fantastisk underholdende. Noen gode og poengterte kommentarer og noen rene tømminger. Som det bør være i et fungerende demokrati, fremholder Knarvik.

Han påpeker at det også i andre nettavisers kommentarfelt forekommer sånt som Resett blir beskyldt for å ikke luke vekk fra våre.

annonse
annonse

– Det står mye lignende i andre avisers kommentarfelt også, det er vel derfor de så ofte stenger dem. Men det gammelmediene gjør er at de kaster ut rebellen som sitter i kirken å banner. Resett lar alle stemmer slippe til, slår karikaturtegneren fast.

– Hva tenker du om at begrepet «høyreradikal» benyttes om de som er kritiske til islam og høy innvandring?

– Det er kun strategi. Negative merkelapper funker fordi det fortsatt er såpass mange bevisstløse lesere av den innvandringsliberale dagspressen. Jeg forholder meg ikke saklig til begrepet siden det i sannhet er usaklig.

Det som for mange blir stadig mer tydelig er at det er avsenderen, og ikke budskapet i seg selv, som betyr noe. Dette later Knarvik til å være enig i.

– Dersom du sier noe som helt opplagt er riktig, og Ingebrigt Steen Jensen står ved siden av og sier noe som er opplagt feil, vil majoriteten likevel kjøpe det Ingebrigt sier, fordi han er kjendis og blandt «de gode», sier han.

annonse

Som kunstner og kritiker av islam og venstreradikalisme anser Thomas Knarvik at han har et ben i begge leire. Han hyller de eklektiske.

– Jeg har ikke funnet noen jeg tror på. Som kunstner vil jeg vil både ha Tidemann & Gude samt dødshuset til Melgaard. Jeg vil ha mennesket, ikke moral. Jeg vil ha fyllepønkeren, Grande i åkeren, men også kristenkonservative. Dette er levelig. Grande var en fin motvekt til Jesus for en kveld, sier han, og fortsetter:

– Jeg kan jo være veldig liberal når det kommer til kunst og litteratur. Jeg er jo et barn av modernismen og postmodernismen, samtidig som jeg også er kritisk til den. Jeg er relativt verdikonservativ, men samtidig veldig klar over eksperimenteringes potensiale. Jeg så klassisk komposisjon bli erstattet med repetisjon av former, og det gav en spennende friksjon i et kunstnersinn, men samtidig også en uro over hvor lett man kan forkaste en mange hundre år gammel «sannhet», sier han.

Knarvik forteller at han har har lagt ut trykk av bilder fra hans første bok for salg. Selve boken ble brent av forlaget i frykt for muslimer.

– Det er trykk fra min første satirebok «In His name», hvor fokus var katolske overgrep, sharia og jødisk ortodoksi. Vebjørn Selbekk sa at vi hadde fått vårt første muslimske bokbål. Jeg har nå plukket ut tolv bilder fra boken som er trykket opp, nummerert og signert. Det er 100 eksemplarer av hvert bilde, 1200 bilder totalt, forteller kunsteren.

annonse

Bildene kan kjøpes på en egen nettside.

Se dessuten Resetts videointervju av Thomas Knarvik her.

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon