Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Det at vi nå ser en oppvåkning i folket når det gjelder batterielektrisk bil (BEV). De ser hvor fornuftig dette er ikke minst for bruk i nærmiljøet. Vurderingene for bilkjøpet kan være så mangt. Men vi er kommet i en situasjon i Norge hvor ca. 50% av nybilsalget (forrige måned) var en BEV. Det går fremover, men det har tatt 30 år siden de første BEV med 160Km rekkevidde kom i salg.

Det er likevel mange som klamrer seg til fossilbilens såkalte fortreffeligheter og har vanskelig for å komme til en innrømmelse om fremtidsrettet og økonomisk bilhold. Man lar seg føre bak lyset gang etter gang. Det er vel kanskje ikke til å undres over da bilprodusenter og importører har en sterk lobby og har kapital så det holder.

Fokus på bomringer er forståelig og riktig da det er gått for langt, men den virkelige kostnaden for hvermansen er transportkostnaden i et helhetlig perspektiv, og der er bompenger bare en del av dette bildet. Kostnaden ved å kjøpe, drifte og underholde en batterielektrisk bil (BEV) er i en helt annen liga enn dyre «fossilkonstruksjoner».

Fortsatt diesel?

Her om dagen så jeg en presentasjon av den nye Mercedes B klasse. En flott bil, men i intervju av representanten fra den norske importøren Bertel O. Steen presterer vedkommende å si at Mercedes har kommet med en nyvinning innen dieselmotoren som skulle være revolusjonerende og det fremtidsrettede drivstoffet diesel (Men samtidig er det innført diesel forbud i Stuttgart, hjembyen til Mercedes).

Dette er ikke annet enn Fake News og biljournalisten lar dette passere uten at det stilles et eneste (kritisk) spørsmål. DinSide motor virker derfor ikke etterrettelige. (Sjekk ut video linken under her 56 sekunder ut)

Tysk bilindustri driver fremdeles i sin egen verden og styrer mot et Kodak moment. Det er kanskje en bra ting når man ser hvordan tysk politikk i forhold til egne bilprodusenter utøves. Det er folket som igjen sitter med regningen. Det er helt etter den såkalte Matteuseffekten.

Det jeg ikke helt griper er at jeg på daglig basis i media erfarer alle disse fossilhodene som driver et sterkt forsvar for en for lengst utdatert teknologi som er hinsides (ut datert). Media bedriver det rene klikkhoreriet om Tesla og annen fake news innenfor temaet BEV vs fossilbil.

Men man kan vel ikke annet vente ettersom de representerer «Davos-klubben» alle sammen direkte og indirekte og de beriker kun seg selv på bekostning av folket.

Hybrid avsporing

Det å kjøpe hybrider forsinker «retoolingen» av fossil-bilselskapene. Hybrider var alltid ment å forsinke batterielektriske biler (BEV).

I tillegg er det fordyrende både i drift og vedlikehold med to drivlinjer samt at det gjør bilene tyngre. Det er noe våre politikere er veldig godt kjent med, men i stedet later man som om dette er en bra miljøgreie så i stedet for å forby hybrider så oppmuntrer man til kjøp av slike «skittbiler» ved å favorisere disse på importleddet. Det er ikke annet enn hyklersk.

To drivlinjer introdusert. Bare fossil drivlinjen har ca. 2200 roterende deler der BEV eksempelvis kun har 20-25 roterende deler (i drivverket). Det første gir ekstremt dyrt vedlikehold i sammenligning. Der ligger høna som legger gullegget og det ønsker disse selskapene også at folket skal fortsette å betale for til sterk gunst for deres egen bunnlinje  og til meget sterk ugunst for familiebudsjettene rundt omkring.

Dette har vært lavt hengende frukt for disse selskapene i mange 10 år. Slik kan det ikke fortsette. Der ligger frykten i styrerommene til disse selskapene.

Bilprodusentenes kriminelle profittjag

Man trenerer og trenerer og man jukser og bedriver kriminell virksomhet. Gjennom å fortsatt kunne få forurense slik at folket som man høster av blir syke, mange dør en premature død som følge av disse forurensende produktene som koster skjorta. Ikke minst fra avgiftskåte politikere som ikke kjenner noen grenser og fremstår mer og mer som hyklerske medspillere med bilbransjen.

Derfor uttaler de seg som dette eksempelet viser uten å bli motsagt eller stilt kritiske spørsmål til.

Det som mer og mer fremstår som et faktum, er at det paradigmeskiftet som disse selskapene fremdeles motarbeider forblinder og skygger for en realitetsorientering der politiske interesser på makronivå har gjort sitt til at de tilsynelatende styrer mot et Kodak moment.

«Problemet» med batteripriser og batteritilgjengelighet er fake news, en pågående desinformasjon i minst de siste 10 år. Stordriftsfordeler og fremtids planlegging ville ha rettet opp det ikke-problemet for lenge siden, hvis fossil-bilprodusentene hadde en ekte vilje til å ta den grønne bølgen.

I stedet har selskaper som BMW valgt å outsource sitt batteribehov til kinesiske selskap. Det er som å outsource motorutviklingen. Det sier veldig mye om hvordan disse selskapene tenker om fremtiden. Det er strategisk totalt feil å outsource den viktigste komponenten i produksjonen. Hvis man da ikke tror at elektrisk er et blindspor?

BEV fra den første bølgen i 1997 kunne allerede på den tiden tilby 160 Km rekkevidde. Det er ikke behov for en bro når det ikke er en elv eller grop å krysse. Vi var allerede på den andre siden for 20 år siden!

Det stilles ikke mange ærlig og kritisk spørsmål omkring beveggrunner til fossilbil produsentene. Bilkjøpere i EU har blitt ofret for Davos-gudene og de får tilsynelatende holde på som de vil

Folk må da være temmelig hjernevasket og indoktrinerte når de ikke ser hva som skjer. Fossilhodene spiller på lag med de som fordyrer bilholdet og forurenser slik at man egentlig skiter i eget reir.