Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix

Nedbetalingstiden for bompengeprosjekter bør økes fra 15 til 40 år, mener en tidligere regionveisjef. Han mener det ville fått fart på utbyggingen.

Mens bompenger igjen er blitt et hett tema og motstanderne organiserer seg, kommer Olav Ellevset med potensiell brannfakkel i Bergens Tidende: Når bomstasjonene først blir satt opp, bør de stå lenger.

72-åringen, som i dag jobber for et av fjordkryssingsprosjektene langs E39, mener dagens ordning med 15 års nedbetaling sinker veiutbyggingen.

– Systemet er sentraliserende og gjør det vanskelig å få til veibygging i distriktene. Kunne vi krevd inn bompenger i 40 år, hadde vi klart oss uten overføringer fra staten. Vi ville også fått en voldsom fart i utbyggingen av fylkesveiene, sier Ellevset. Han beroliger skeptikerne med at takstene kan skrus ned, dersom innkrevingen forlenges.

Den vanligste nedbetalingstiden i Europa er 30 år, men i Storbritannia er grensen 50 år. USA og Kina lar bomstasjonene stå i 80 år.

På Stortinget er Høyre, Frp, Sp, Venstre og KrF positive til å vurdere lengre bompengeperioder, mens Ap, SV, MDG og Rødt ikke har besvart avisens henvendelse.

(©NTB)