Illustrasjonsbilde av EU-flagget. REUTERS/Jon Nazca
annonse
annonse

EU er på vei mot en skjerping av målet for utslipp av klimagasser fra biler, men kan bli tvunget til å overkjøre flere medlemsland for å få vedtaket på plass.

Det nye klimamålet for biler er sak nummer én på agendaen når miljøvernministrene fra EUs medlemsland møtes i Luxembourg tirsdag.

EU-kommisjonen foreslo opprinnelig et mål om å kutte utslippene av klimagasser fra personbiler og varebiler med 30 prosent innen 2030.

annonse

Blant medlemslandene er det nå delte meninger om forslaget. En rekke medlemsland ønsker et betydelig strengere mål enn det EU-kommisjonen har foreslått, men andre land holder igjen.

Tyskland, som med sin store økonomi og mektige bilindustri har en spesielt viktig stemme i diskusjon, ventet i det lengste med å falle ned på en posisjon. Men den tyske regjeringen har nå bestemt seg og varslet at den mener målet bør bli liggende på det EU-kommisjonen foreslo, det vil si 30 prosent.

Østerrike, som har formannskapet i EU dette halvåret, har derimot foreslått 35 prosent som kompromiss.

En sentralt plassert EU-diplomat sier i forkant av møtet at det kan bli nødvendig å ty til kvalifisert flertall for å få banket et vedtak igjennom. Det betyr at flere medlemsland – inkludert Tyskland – risikerer å bli overkjørt.

annonse

EU-parlamentet har allerede tatt stilling til saken og gått inn for å skjerpe målet til et kutt på 40 prosent.

(©NTB)

[email protected]

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon