Illustrasjonsbilde av EU-flagget. REUTERS/Jon Nazca
Del

EU er på vei mot en skjerping av målet for utslipp av klimagasser fra biler, men kan bli tvunget til å overkjøre flere medlemsland for å få vedtaket på plass.

annonse

Det nye klimamålet for biler er sak nummer én på agendaen når miljøvernministrene fra EUs medlemsland møtes i Luxembourg tirsdag.

EU-kommisjonen foreslo opprinnelig et mål om å kutte utslippene av klimagasser fra personbiler og varebiler med 30 prosent innen 2030.

Blant medlemslandene er det nå delte meninger om forslaget. En rekke medlemsland ønsker et betydelig strengere mål enn det EU-kommisjonen har foreslått, men andre land holder igjen.

annonse

Ønsker du å bidra til å holde Resett gående?

Tegn medlemskap eller Støtt oss med et enkeltbeløp

Husk at du også hjelper Resett når du kjøper fra våre annonsører

Tyskland, som med sin store økonomi og mektige bilindustri har en spesielt viktig stemme i diskusjon, ventet i det lengste med å falle ned på en posisjon. Men den tyske regjeringen har nå bestemt seg og varslet at den mener målet bør bli liggende på det EU-kommisjonen foreslo, det vil si 30 prosent.

Østerrike, som har formannskapet i EU dette halvåret, har derimot foreslått 35 prosent som kompromiss.

En sentralt plassert EU-diplomat sier i forkant av møtet at det kan bli nødvendig å ty til kvalifisert flertall for å få banket et vedtak igjennom. Det betyr at flere medlemsland – inkludert Tyskland – risikerer å bli overkjørt.

EU-parlamentet har allerede tatt stilling til saken og gått inn for å skjerpe målet til et kutt på 40 prosent.

(©NTB)

annonse

[email protected]

annonse
Ønsker du å bidra til å holde Resett gående? Tegn medlemskap eller Støtt oss med et enkeltbeløp

Husk at du også hjelper Resett når du kjøper fra våre annonsører