Tog på Sørlandsbanen. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

Jernbanedirektoratet har for første gang valgt et utenlandsk selskap som operatør på en jernbanestrekning innenlands. Men hva sier anbudet om dagens NSB-drift?

Det engelske selskapet Go-Ahead har med sitt nordiske datterselskap Go-Ahead Nordic vunnet kontrakten for å drifte Sørlandsbanen i ti år fra 2019 og fram til 2029.  Selskapet konkurrerte mot NSB og SJ (Svenska Järnväger).

Jernbanedirektør Kjersti Slostvik, Foto: Scanpix

– Jernbanedirektør, Kirsti Slotsvik sier til NRK at hun har store forventninger til den nye utenlandske aktøren.

– Slotsvik forteller videre at alle tre hadde svært gode tilbud. Vi var enige om at kvalitet skulle telle 60 prosent og pris 40 prosent. Til slutt var det pris som ble avgjørende, ettersom kvaliteten hadde såpass marginale forskjeller.

Kontraktens totale ramme er på NOK 5,8 milliarder. Et statlig tilskudd på NOK 1,5 milliarder tilfaller kontraktsvinneren over en 10-årsperiode. Jernbanedirektøren presiserer at alle de tre tilbyderne var på under halvparten av nåværende prisnivå. Vinneren lå imidlertid 20 prosent under den nest beste tilbyderen.

Magnus Hedin, Foto: Go-Ahead

Vi er naturligvis utrolig glade for å ha vunnet vår første togkontrakt i Norge. Samtidig er vi ydmyke overfor oppgavene og utfordringene som ligger foran oss, sier Magnus Hedin, administrerende direktør i Go-Ahead Nordic.

Prisnivået

Opplysningene som jernbanedirektøren kommer med er bokstavelig talt oppsiktsvekkende. Hvis NSB, som drifter Sørlandsbanen i dag, kan gi et tilbud som er på halvparten av det prisnivået de nå opererer med så må Sørlandsbanen være ekstremt god butikk for NSB.  Selv om NSBs inntjening forsvinner i den store nasjonale jernbanesluket så er det likevel bemerkelsesverdig.

Go-Ahead tog i Tyskland. Foto: Railway Gazette

Med opplysningen om at tilbudsvinneren var 20% billigere en nærmeste konkurrent (alle 50% under nåværende prisnivå) er det naturlig å anta at vinnerens prisanslag lå på 40% av dagens prisnivå, noe som må sies å være sensasjonelt.  Det må være lov å undres over hva det er engelskmennene kan som NSB ikke kan?

Go-Ahead er med mer enn 28.000 ansatte et av Englands største transportselskaper med mer enn 1 milliard reisende i året.  Selskapet opererer med både tog- og busstransport, noe som kan komme godt med siden de skal operere på BaneNor sine linjer.

Prisen er lav. Det gjenstår å se om kvaliteten på tjenesten holder seg oppe.