Bransjeorganisasjonen Fagpressen, kaster ut sitt nyeste medlem, Ja til bilen i Oslo, som fikk sitt medlemskap for bare 14 dager siden.
Styreleder Erik Nord i Fagpressen sier til eget nettsted at opplysninger som ble gitt av søkeren i ettertid har vist seg «feilaktige og ufullstendige på avgjørende punkter».
Nord mener nå at nettavisen jatilbilenioslo.no verken framstår som et selvstendig journalistisk produkt ut fra de krav som gjelder for medlemskap i Fagpressen, eller at den er frakoplet FB-gruppa «Ja til bilen i Oslo».
Tvert imot er det en tett kopling mellom de to, med Jarle Aabø som aktiv redaktør og administrator i begge publikasjoner.
I en epost til fagbladet Journalisten skiver Jarle Aabø at de var svært begeistret over å bli tatt opp i Fagpressen, som fra før har medlemmer som Cupido, Fotterapeuten, Gravplassen, ProBeer Uteliv, Sko, og Svin og Traktor. Søknadsskjemaet bil fylt ut til punkt og prikke. Det er neppe en demokratisk prosess når Ja til bilen i Oslo ikke får forsvare sitt medlemskap og imøtegå de misforståelser styret legger til grunn for sitt nye, negative vedtak, mener Aabø.
– Påstanden om politisk kampanje og at vi ikke er et redaksjonelt produkt er langt unna sannheten. Det er bare å lese våre nyhetsartikler i nettavisen så vil alle kunne se hvor gal den påstanden er, skriver Aabø, som ikke vil utelukke en ny søknad i løpet av 2019.
På spørsmål om han forstår kritikken av debattklimaet på FB-siden, svarer Aabø at det allerede før de kom på banen i fjor var en svært hissig og betent debatt mellom Oslos politikere og velgere. I så måte speiler FB-gruppa det politiske klimaet etter det nye byrådet tok over. Gruppa har ifølge Aabø 15 medarbeidere som bare har som oppgave å slette upassende kommentarer og blokkere troll. Hele 80 troll er identifisert så langt.