Illustrasjonsbilde, niqab. Pixabay. Foto: geralt

Etter tre års ekteskap med to sønner som resultat, ble Juhi og Javed skilt i 2013, etter at Javed i henhold til islamsk lov hadde sagt «jeg vil skilles» tre ganger. Etter bare noen få dager angret Javed, og kontaktet Juhi for å gjenoppta ekteskapet. Vi fant historien i The New Indian Express.

I henhold til islamsk lov kreves det at en som er skilt fra sin mann etter såkalt «trippel talaq» ikke kan gifte seg på nytt med sin fraskilte mann før hun har vært gift med en annen i mellomtiden. Dette «mellomekteskapet» må dessuten ha vært fullbyrdet.

Indisk høyesterett har avgjort at denne form for islamsk lov ikke er gjeldende i India. Men tradisjonene og sharia står fortsatt sterkt.

For å kunne gjenforenes med sin ektemann etter noen få dagers skilsmisse måtte Juhi i henhold til sharia gjennomføre såkalt nikah halala.  Hun måtte som skilt kvinne inngå ekteskap med en annen mann, fullbyrde ekteskapet, og etter dette skille seg fra sin nye mann for så å gå tilbake til sin opprinnelige ektemann.

I Koranen er dette beskrevet i sura 2:230:

Hvis han gir skilsmisse (for tredje gang), vil hun ikke være lovlig for ham før hun gifter seg med en annen mann enn ham. Men hvis han (den andre ektemannen) også gir henne skilsmisse, i et slikt tilfelle vil det ikke være noen synd for dem begge (den tidligere ektemannen og kvinnen) hvis de går tilbake (til hverandre i ekteskapsbånd), under forutsetning av at begge (nå) mener at de vil klare å overholde Allahs grenser. Dette er Allahs (fastsatte) grenser, som Han forklarer for dem som har viten.

Juhis slektninger arrangerte derfor et ekteskap med en 65 år gammel mann under avtale om at ekteskapet skulle oppløses umiddelbart etter at kravet om fullbyrdelse var oppfylt. Men mannen brøt avtalen, og nektet å gjennomføre skilsmissen som avtalt. Han hevder at Juhi ikke har oppfylt sin del av avtalen, siden ekteskapet er ikke fullbyrdet.

Juhi og Javed har søkt hjelp, og aktivister har forsøkt å overtale den 65 år gamle mannen til å gi Juhi sin skilsmisse. Men mannen er foreløpig urokkelig.

Muslimske lærde er ikke samstemte i slike saker. Enkelte mener hun har rett til skilsmisse, og bør derfor oppsøke et shariaråd for å oppnå rettferdighet. Særlig siden det forelå en avtale om at dette var et pro forma ekteskap som skulle oppløses raskt.

Mens andre såkalte skriftlærde er klare på at en kvinne som gjennomfører halala må bli i ekteskapet til mannen gir henne skilsmisse.

Parets to barn er også skadelidende og bor ikke lenger sammen. Den ene sønnen bor hos faren Javed, mens den andre bor sammen med mor Juhi og hennes nye ektemann.