Fregatten KNM Helge Ingstad er evakuert og står i fare for synke etter en kollisjon med en tankbåt ved Stureterminalen i Øygarden. Alle i fregatten en evakuert. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
Del saken
  • 9
  •  
  •  
  •  
  •  
Tankskipet Sola hadde både los og eskortebåt da kollisjonen med KNM Helge Ingstad skjedde. Tidligere marinetopp Jacob Børresen sier fregatten hadde vikeplikt.

Den 250 meter lange, fullastede tankeren Sola kom fra kollisjonen med fregatten Helge Ingstad med mindre skader.

Den maltesiske tankeren hadde forlatt Stureterminalen på vanlig måte og hadde los og en egen eskortebåt som lå i bakkant av skipet da kollisjonen skjedde.

– Jeg ble oppringt av losens nærmeste leder i 4-tiden og fikk en kortorientering. Jeg fikk bekreftet at tankskipet ikke hadde skader som tilsi forurensing, sier losdirektør Erik Blom til NTB.

Ikke los i fregatten

Den aktuelle losen om bord vil avgi en forklaring for havarikommisjonen og andre som vil ettergår ulykken. Losdirektøren ønsker ikke å si noe om årsakssammenhengen rundt kollisjonen.

– Fregatten hadde ikke los, opplyser losdirektøren videre.

Blom opplyser at farvannet rundt Stureterminalen er travelt og at skipstypen aframax som Sola TS med sine 250 meter og lastekapasitet på 60.000 tonn råolje er en vanlig størrelse for losene å manøvrere.

– Hadde vikeplikt

Tidligere flaggkommandør og fregattsjef Jacob Børresen slår fast overfor Bergens Tidende at det må ha vært fregattens som var skyld i kollisjonen.

– Lastebåten kom ut fra land på styrbord side. Det er ingen tvil om at fregatten hadde vikeplikt, sier Jacob Børresen.

Børresen forklarer hvorfor fregatten har fått så omfattende skader.

– Fregatter er lettbygde fartøyer med tynt skrog. Det er ikke overraskende at den får en dyp flenge når den kolliderer med en fullastet tankbåt.

Børresen sier dagens fregatter er bygget så lette som mulig for å kunne holde høyere fart og ha mer utstyr om bord.

Rederiet som eier skipet som kolliderte med KNM Helge Ingstad, sier tankeren er i perfekt teknisk stand.

Det greske rederiet Tsakos Energy Navigation som eier tankskipet Sola TS sier til Adresseavisen at det ikke er var noe i veien med skipet. De viser også til at skipet hadde los om bord og at ingen av mannskapet sov.

– Alle lys virket. Likeledes alle andre tekniske installasjoner, sier pressetalsmann i rederiet Tsakos Patrick Adamson til Adresseavisen.

Det 250 meter lange og 44 meter brede oljetankeren av typen aframax er registrert på Malta, men eies av det greske rederiet. Det ble bygget i 2017.

Ifølge Sysla var tankeren under slep på veien ut Hjeltefjorden nordveien fra Stureterminalen da kollisjonen med fregatten skjedde klokka 4.26 natt til torsdag.

  • 9
  •  
  •  
  •  
  •  

Velkommen til Resetts kommentarfelt

Kommentarer forhåndsmodereres, det kan derfor ta noe tid før de dukker opp i kommentarfeltet. Skriv gjerne kort. Resett tar ikke ansvar for lenker til andre sider og for filmlenker. Resett står ikke inne for meningene som uttrykkes av den enkelte kommentator. Alvorlige personangrep, hets, trusler og oppfordring til vold, spamming, trolling og avsporing av debatten er ikke tillatt. Det oppfordres til normal høflighet. Resett forbeholder seg retten til å fjerne enhver kommentar uten begrunnelse. Ved å kommentere her godtar du disse betingelsene. Gjentatte brudd på betingelsene kan føre til utestengelse.
Har du spørsmål knyttet til kommentarfeltet kan du sende det til [email protected]