Marius Villanger, som var om bord på KNM Helge Ingstad, sier han hørte et ekstremt høyt smell da fregatten kolliderte med tankskipet Sola TS.
Til TV 2 forteller han om den dramatiske kollisjonen. Fregatten, som kostet nærmere 3,5 milliarder kroner, ligger nå med kraftig slagside i fjæra i Hjeltefjorden i Øygarden.
Villanger er presse- og informasjonsmedarbeider i Sjøforsvaret og var om bord da kollisjonen skjedde. Han forteller hvordan sjefen på Helge Ingstad satte opp en prioriteringsliste, som først og fremst handlet om å behandle og hjelpe mannskapet, før man kunne gå i gang med å sikre fregatten.
Villanger sier til TV 2 at kollisjonen med tankskipet førte til et ekstremt stort smell. Senere hørte de nok et smell som følge av at fregatten ble kjørt på grunn.
Han forteller om hvor vanskelig det var å skaffe seg et oversiktsbilde over situasjonen nede i båten. KNM Helge Ingstad har nemlig ingen vinduer annet enn på broen. Han forsto alvoret først da én etter én kom klissvåte opp.
– Hun ene var klissvåt og fortalte at hun hadde et tre meter langt hull i lugaren sin, sier Villanger til TV 2.
20-åringen Knut Sander Blakkestad er vernepliktig og hovedtillitsvalgt om bord på fregatten. Han lå og sov da kollisjonen skjedde.
– Jeg våknet av at det bråkte og at det ristet, men det er ikke uvanlig om bord i en båt. Først da jeg så vann på gulvet, skjønte jeg at det var på ekte, sier han til VG.
Fredag kveld opprettet Forsvaret en militær sone rundt den havarerte fregatten i Øygarden. Nå venter en helg med forberedelser til å frakte skipet tilbake til marinebasen på Haakonsvern.
– Alle ønsker å få fartøyet hjem, sa presse- og informasjonsoffiser Thomas Gjesdal til NTB fredag formiddag.
Slepebåter og en lekter var fredag ettermiddag på vei til området, og planen er å heve skipet opp på lekteren.
Inntil videre holdes fartøyet på plass med stålvaiere, og det er sveiset fem festepunkter på fregatten og ti festepunkter på land.
Kollisjonen skjedde i nattemørket klokken 4.02 torsdag morgen.
Fregatten Helge Ingstad kom inn fra trondheimstraktene etter å ha deltatt i NATO-øvelsen Trident Juncture. Tankskipet Sola hadde nettopp hentet oljelast på Stureterminalen i Øygarden kommune og var på vei ut.
Årsaken til ulykken er fortsatt ukjent. Det er brakt på det rene at fregatten ikke hadde på det automatiske identifikasjonssystemet AIS, som bidrar til å gjøre skipet synlig for annen trafikk. Forsvaret opplyser til NTB at dette systemet normalt ikke er på hele tiden.
Fredag skrev flere medier at det var radiokommunikasjon mellom fregatten, sjøtrafikksentralen og tankskipet Sola i forkant av ulykken.
Aftenposten skriver at tankskipet gjentatte ganger skal ha forsøkt å få kontakt med det navnløse skipet som kom rett mot dem i minuttene før kollisjonen.
– Jeg hørte at den som var på broen på tankskipet, hadde vansker med å se fartøyet som lå foran dem, sier Per Odmand Jørgensen, styrmann på skipet Pioneer Knutsen.
I radiokontakten skal KNM Helge Ingstad flere ganger ha blitt bedt om å styre unna. Svaret fra fregatten skal ha vært at det ikke var mulig.
Torill Herland, kommunikasjonssjef i Sjøforsvaret, sier hun ikke har hørt at det skal ha vært problemer med styringen. Styresystemene ble derimot skadd i kollisjonen.
– Dette er også politiets og Havarikommisjonens arbeid. Vi bruker ikke krefter på dette nå, sier Herland til Aftenposten.
(©NTB)