Det britiske selskapet Go-Ahead stakk av med kontrakten for å drive Sørlandsbanen. SJ og NSB deltok også i anbudskonkurransen. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Del saken
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Én måned før Go-Ahead vant anbudet for trafikken på Sørlandsbanen vurderte Jernbanedirektoratet å avvise søknaden på grunn av en «usunn økonomisk profil».

NRK har fått innsyn i et brev fra 13. september der Jernbanedirektoratet skriver at deres foreløpige vurderinger «viser at Go-Aheads tilbud synes å ha en usunn økonomisk profil, med den følgen at Jernbanedirektoratet vurderer å avvise tilbudet».

Én måned senere vant Go-Ahead anbudskonkurransen. Det britiske togselskapet hadde et tilbud som var 21 prosent lavere enn tilbudet fra NSB og svenske SJ, som også deltok i kampen om kontrakten.

– Da vi fikk inn den siste runden med tilbud, så var prisene lave. For oss var det da naturlig å faktisk kikke på om de var så lave at det var grunnlag for å tro at det ikke går økonomisk. Så da tok vi en ekstra runde for å sjekke ut det, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.

3. oktober, kun to uker før vinneren ble kåret, ble det holdt et møte mellom Jernbanedirektoratet og Go-Ahead. I referatet fra møtet står det at det var et forhandlingsmøte, noe som i tilfelle er i strid med anbudsreglene, ifølge NRK.

Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik avviser at det var et forhandlingsmøte.

– Det beste eksempelet på det er at tall som de la fram i siste tilbud, er de tallene som ligger i kontrakten. Så der skjedde det faktisk ingenting, sier hun til kanalen.

Go-Ahead ønsker ikke å stille til intervju om saken, men sier de forholder seg til prosessen Jernbanedirektoratet har kjørt.

(©NTB)

[email protected]

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Velkommen til Resetts kommentarfelt

Kommentarer forhåndsmodereres, det kan derfor ta noe tid før de dukker opp i kommentarfeltet. Skriv gjerne kort. Resett tar ikke ansvar for lenker til andre sider og for filmlenker. Resett står ikke inne for meningene som uttrykkes av den enkelte kommentator. Alvorlige personangrep, hets, trusler og oppfordring til vold, spamming, trolling og avsporing av debatten er ikke tillatt. Det oppfordres til normal høflighet. Resett forbeholder seg retten til å fjerne enhver kommentar uten begrunnelse. Ved å kommentere her godtar du disse betingelsene. Gjentatte brudd på betingelsene kan føre til utestengelse.
Har du spørsmål knyttet til kommentarfeltet kan du sende det til [email protected]