Havarikommisjonen jobber med å sette sammen forskjellig informasjon om fregattforliset. KNM Helge Ingstad ligger i fjæra i Øygarden. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
Fire personer har vært om bord i havarerte KNM Helge Ingstad. De har sikret fartøyet og hentet ut data til havarikommisjonen.

Dette er første gang noen har vært ombord i skipet etter kollisjonen og evakueringen natt til torsdag. Inntil nå har Forsvaret jobbet med å sikre skipet med bolter og stålvaiere slik at det ligger stabilt i fjæra i Øygarden i Hordaland.

– Vi har akkurat hatt fire personer om bord som har sikret trosser. De har også vært om bord for å hente data fra navigasjonssystemet og det skipstekniske systemet som vi kommer til å levere til Statens Havarikommisjon for å hjelpe dem i arbeidet med å fastlegge hva som har skjedd, sier sjef for Sjøforsvaret, Nils-Andreas Stensønes, til NRK.

Forsvarets personell har vært på broen, hvor en tredel er under vann. De har ikke gått ned i fartøyet, ifølge Stensønes.

Nå gjenstår grundige forberedelser før skipet kan heves og fraktes bort.

– Det er mye som skal gjøres før det. Det er kanskje behov for lensing, kanskje må vi tette skroget, og skipet må tømmes for fuel og ammunisjon. Det er vanskelig å si hvor lang tid det vil ta. Vi må ta det steg for steg og få sett på skadeomfanget og utfordringene på innsiden, sier presse- og informasjonsoffiser Thomas Gjesdal i Sjøforsvaret til NTB.

Til slutt er målet å få fregatten «hjem» til Sjøforsvarets hovedbase Haakonsvern på en lekter, men dette kan være flere dager fram i tid. Det er uvisst om skipet noen gang kan bli sjøsatt igjen.

Havarikommisjonen har fått tak i datalogger og elektronisk informasjon fra den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad. Nå skal materialet analyseres.

Avdelingsdirektør Dag S. Liseth i Havarikommisjonen vet foreløpig ikke om datamaterialet inneholder lydopptak av hva som ble sagt på broen da fregatten kolliderte med tankskipet Sola.

– Jeg er ikke helt kjent med innholdet ennå. Dette er ting vi sitter og analyserer for å se om det kan bidra til å forstå hendelsesforløpet. Noe av det vi har fått fra skipet er datalogger, sier han til NTB.

Havarikommisjonen har også sikret seg data fra tankskipet Sola. Skipet hadde installert en såkalt Voyage Data Recorder (VDR) som tar opp lyden på broen.

– Den registrerer også data fra radaren og andre instrumenter, sier Liseth.

Foreløpig har ingen vært om bord i fregatten etter havariet, men Forsvaret tror skipet allerede lørdag kan bli godt nok sikret til at dette er mulig.

– Vi vil trolig ikke gå om bord allerede i dag uansett, men det vil være aktuelt på et senere tidspunkt, sier avdelingsdirektøren.

Foruten informasjonen fra skipene, har Havarikommisjonen intervjuet besetningen i begge båtene og samlet inn mye elektronisk informasjon, deriblant fra sjøtrafikksentralen i Fedje.

– Nå skal vi sette sammen denne informasjonen til en helhet, slik at vi kan begynne å forstå hendelsesforløpet. Foreløpig er det fragmenter som vi setter sammen. Vi sitter på mye info, men vi er ikke i stand til å si noe nøyaktig om hendelsesforløpet, sier Liseth.

(©NTB)

[email protected]