VG har publisert en lydlogg fra radiokontakten mellom skipene. Den viser at det ble opprettet kontakt mellom skipene ett minutt før det smalt.
Uten å være sikker på om det er fregatten som kommer mot dem, spør «Sola TS» om det er «Helge Ingstad» som kommer mot dem. Dette bekrefter krigsskipet fem sekunder etter.
I tiden som følger ber tankskipet fregatten gjentatte ganger om å dreie kursen mot styrbord.
Svaret fra fregatten er: «Da går vi for nærme blokkene.»
«Svinge styrbord, hvis det er du som kommer. Altså, du har …», svarer «Sola TS» blant annet.
Senere gir tankskipet følgende beskjed: «Helge Ingstad! Drei!», før de tre sekunder etter sier: «Det blir en kollisjon her da».
Kontakten med «Helge Ingstad» blir sporadisk etter dette, og det ljomer kraftig fra fregattens alarmer. «Vi har slått alarm. Prøver å få kontroll på situasjonen», sier de til vaktsentralen, ifølge VG.
I en nyhetsmelding om ulykken, skriver NATO at KNM Helge Ingstad «seilte i indre fjorder for navigasjonstrening» da den kolliderte med tankskipet.
– De navigerte med en vaktsjef og en assisterende vaktsjef. En vaktsjef er utdannet navigatør, mens en assisterende vaktsjef ikke er fullverdig opplært, sier Torill Herland, kommandørkaptein og kommunikasjonssjef i Sjøforsvaret, til NRK.
NATO-kommandør Denver Applehans, som selv deltok på øvelsen Trident Juncture i Trondheim, der KNM Helge Ingstad» også var, bekrefter dette overfor kanalen.
Han vil imidlertid ikke gå i detaljer om hva som foregikk på broen før kollisjonen, og viser til Havarikommisjonens pågående undersøkelser.
(©NTB)