Marokkos kong Muhammad VI har nylig besluttet å integrere studiet av Holocaust i landets læreplan. Det er første gang en arabisk stat tar et slikt initiativ, skriver Ynet News. Marokkos utdanningsminister Said Amzazi offentliggjorde kunngjøringen om kongens beslutning i forbindelse FNs generalforsamling i New York i september.
«Kampen mot denne pesten (antisemittismen) kjempes ikke med militæret eller med penger; den er fremfor alt avhengig av utdanning og kultur. Denne kampen har et navn: utdanning. Og i våre barns interesse er det viktig for oss å vinne fordi de vil være våre ambassadører i fremtiden,» sa den marokkanske undervisningsministeren da han presenterte planene for FN, ifølge Ynet News.
Det israelske Knesset-medlemmet Michael Oren (Kulanu) berømte umiddelbart beslutningen på Twitter. «Marokkos kong Muhammad V sendte et dypt moralsk budskap til verden. Antisemittisme og Holocaust- fornektelse er økende i Vesten; mens lederen av et stolt arabisk land introduserer holocaustopplæring i marokkanske skoler med sikte på å bekjempe antisemittisme. Det er faktisk håp,» tweeted han.
Den marokkanske avisen Le Desk skriver at Marokko også vurderte å inkorporere jødisk-marokkansk historie, så vel som holocauststudier, til sitt utdanningssystem tilbake i 2008. Regjeringen klarte imidlertid ikke å utarbeide en konkret plan, og ideen ble droppet.
Men i de senere år har marokkanske utdanningsmyndigheter samarbeidet med andre institusjoner, spesielt Holocaust Memorial Museum i Washington, for å utvikle en passende læreplan og pedagogikk-en som inkluderer holocauststudier med det generelle målet å motvirke rasehatet, skriver Ynet News.
Prof. Meir Litvak, leder av Institutt for Midtøsten og Afrikas historie ved Tel Aviv universitet, sier til The Media Line at «i den arabiske verden har den generelle oppfatningen om problemstillinger rundt holocaust ‘alltid vært’ at det som skjedde med jødene i Europa var en europeisk affære. Europeere var utøvere og jødene var ofre. Men den virkelige prisen ble betalt av araberne da Israel ble etablert.»
Derfor forklarer han at Holocaust blant arabere ofte er sett på som en del av konflikten med Israel, og ikke som en hendelse i seg selv.
«Men i 1990-årene ser vi et annet perspektiv som kommer frem blant noen arabiske intellektuelle – spesielt mange liberale, hvorav mange bodde i Vesten – som hevdet at det var et Holocaust, det var fryktelig, og vi burde prøve å forstå og godta det,» sier Litvak.
Det skjedde av to grunner forteller professoren til Media Line. For det første følte disse intellektuelle seg som en del av den siviliserte verden, araberne trengte å akseptere og anerkjenne Holocaust. For det andre, for å oppnå fred med Israel så de det som viktige å forstå hvordan israelere så på en slik tragisk hendelse i jødisk historie. «Men dette er dessverre en minoritetsstilling i den arabiske verden,» tilføyer Litvak.
Marokkos beslutning, konkluderte han med, «er viktig fordi det er første gang en arabisk stat tar en så modig beslutning. Men hvor mye innvirkning det vil ha på andre arabiske land, er fortsatt usikkert.»