Foto: REUTERS/Axel Schmidt

Det skotske utdanningssystemet er i ferd med å bli det første i verden der barne- og ungdomsskoler blir påbudt å promotere LGBT-identitet og -livsstil. Dette rapporterer Herald Scotland.

Alle offentlige skoler vil måtte inkludere «likestilling og inkludering» av homofili, biseksualitet, transseksualisme og intersex i «alle nivåer av pensum, fra tidlige år til seniorfasen», etter at den skotske selvstyreregjeringen aksepterte anbefalinger fra en arbeidsgruppe ledet av LGBT-aktivister.

Beslutningen vil innebære at elevene blir lært opp i bevegelsens politiske historie, terminologi, identiteter, såvel som såkalt «LGBTI-litteratur» og om ulike temaer, som for eksempel å «adressere fordommer og homofobisk, bifobisk og transfobisk mobbing».

Ifølge arbeidsgruppen som har jobbet med forslagene vil skolene også påbys å inkludere representasjon av seksuelle minoriteter «på en måte som søker å levere forståelse og likestilling» i skolen.

Ifølge Scotland Herald vil elever kunne få spørsmål om temaer knyttet til den såkalte «LGBT-likestillingen» ved avsluttende eksamener.

– Skottland er allerede ansett som et av de mest progressive land i Europa når det kommer til LGBTI-likestilling. Jeg er glad for å annonsere at vi vil være det første landet i verden som har LGBTI-inkluderende utdanning fundamentert i pensum, sier den skotske selvstyreregjeringens utdanningsminister John Swinney.

Videre mener Swinney at dette ikke handler om et politisert budskap som skal forkynnes i skolen, men at det snarere er snakk om «universelle verdier».

– Menneskerettigheter og verdier som respekt og toleranse er universelle. Barn og ungdommer bør føle seg glade, trygge, respekterte og inkluderte i sitt læringsmiljø, og alle ansatte bør være proaktive i å promotere positive relasjoner og oppførsel på lekeplassen, i klasserommet og i samfunnet, sier Swinney.

Andre er imidlertid sterkt uenige med de skotske politikerne i denne saken. Simon Calvert, som er visedirektør ved the Christian Institute, sier at foreldre, elever og lærere står sammen om å utradere mobbing, men at man ikke vil se en kontroversiell politisert agenda forkynnes som en del av pensum i skolen.

– Det er et mangfold av meninger om LGBT-saker i Skottland. Tilnærmelsen den skotske regjeringen har adoptert antar at det kun er ett akseptabelt syn. Dette betyr at barn fra familier som ikke deler denne forpliktelsen mot radikal LGBT-politikk vil bli isolert ved deres skoler. LGBT-aktivister er ofte høyst intolerante mot tradisjonelle, religiøse synspunkter og menneskene som har dem, sier Calvert.