Kvoterings-hysteriet sprer seg som en kreftsvulst, nå også i Financial Times. Pixabay. Foto: PDPics
Del

Financial Times har utviklet et verktøy som advarer journalistene hvis artiklene deres siterer for mange menn i forhold til kvinner. På denne måten skal avisen forsøke å tvinge sine skribenter til å bruke en større andel kvinnelige kilder.

annonse

Det er en såkalt «bot» som analyserer pronomen og tiltaleform som skal hjelpe Financial Times til å fremheve kvinnelige kilder i større grad enn i dag, og automatisk advarer journalistene hvis kvinneandelen er for lav, skriver The Guardian. Andelen kvinnelige meningsytringer er dessuten økt fra 20 % i mars til 30 % i august.

Motivasjonen er å øke andelen kvinnelige lesere. Eksperimenter viser at kvinner oftere klikker seg inn på saker med bilder av kvinner, noe som er naturlig hvis intervjuobjekter, kilder og eksperter er kvinner.

Samtidig viser det seg at kvinner har en tendens til å lese artikler om helse, migrasjon og EUs IT–reguleringer, mens de i mindre grad leser om USAs handelspolitikk, oljeindustrien og bankvesenet.

annonse

Ønsker du å bidra til å holde Resett gående?

Tegn medlemskap eller Støtt oss med et enkeltbeløp

Husk at du også hjelper Resett når du kjøper fra våre annonsører

Ikke overraskende er det ikke bare kjønn som skal overvåkes. Det skal etterhvert også etterstrebes et mangfold av etnisk bakgrunn og geografisk lokasjon, slik at det blir en innsats for å representere flere minoritetsstemmer i Vesten og lokale stemmer fra andre steder i verden.

Det antydes at det nye fokuset på kvotering i Financial Times har som årsak at avisen er i ferd med å skifte USA–redaktør: Nåværende redaktør Gillian Tett har vært en motstander av denne nye trenden. Mens forventet påtroppende redaktør Peter Spiegel visstnok er en drivkraft bak.

En kvinnelig redaktør byttes altså trolig ut med en mann fordi man ønsker større fokus på kvinnelige kilder i spaltene.

annonse
Ønsker du å bidra til å holde Resett gående? Tegn medlemskap eller Støtt oss med et enkeltbeløp

Husk at du også hjelper Resett når du kjøper fra våre annonsører