Illustrasjonsbilde. Oslo 20170228. T banen ved Ullevål stadion stasjon . Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
annonse
annonse

Den nye planlagte T-baneruta gjennom Oslo sentrum vil kunne avlaste den nåværende flaskehalsen, slik at flere avganger kan gå gjennom sentrum.

På den nåværende T-baneruta gjennom sentrum er kapasiteten sprengt og det er ikke rom for flere avganger på strekningen.

Gjennom den 5,5 kilometer lange planlagte tunnelen som vil gå fra Majorstuen, Bislett, Stortinget, Grünerløkka og Tøyen vil antallet avganger øke betraktelig, ifølge Byrådet i Oslo.

annonse

Tirsdag ettermiddag la de fram sin nye plan for utvikling av kollektivtransporten i Oslo. Byrådet setter seg et mål om en totalt utslippsfri kollektivtrafikk innen 2028.

– Vi gjennomfører nå den største kollektivutbyggingen siden T-banen ble bygget etter andre verdenskrig. Med ny T-banetunnel gjennom Oslo sentrum kan vi øke antallet avganger til minst åtte i timen på T-banelinjene. Det vil gjøre hverdagen enklere for alle over hele byen, og er avgjørende for at Oslo skal bli verdens første nullutslippsby, sier byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg (MDG).

Den nye tunnelen vil ifølge byrådsleder Raymond Johansen (Ap) koste om lag 17 milliarder kroner å bygge.

I tillegg er arbeidet med Fornebubanen godt i gang. De første arbeiderne vil starte opp i 2019, med den nye ruten som vil strekke seg fra Fornebu til Majorstuen.

annonse

(©NTB)

[email protected]

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon