Illustrasjonsbilde. Foto: Jan Kåre Ness / NTB scanpix
annonse

Tankskipet Sola TS fikk blant annet et stort hull i siden etter sammenstøtet med fregatten KNM Helge Ingstad.

annonse
annonse

Etter kollisjonen natt til 8. november ble skadene på Sola inspisert av selskapet DNV GL.

annonse

Nå har nettavisen Sysla fått innsyn i rapporten fra DNV GL, som avslører nye detaljer om hvilke skader tankskipet fikk i sammenstøtet:

* Et hull på 90 ganger 60 centimeter i platene på styrbord side, på høyde med ankerfestet, omtrent tre meter under hoveddekket.

annonse

Ønsker du å bidra til å holde Resett gående?

Tegn medlemskap eller Støtt oss med et enkeltbeløp

* Rekkverket på styrbord side var bøyd flere steder i den øvre delen.

* Ankerfestet var skjøvet inn og hadde et hull på den øvre delen.

* Som følge av kollisjonen ble ankeret og ankerfestet dratt omtrent 20 meter fra ankervinsjen. Ankervinsjen var sikret med bremse på, og ankerstopper var på. Etter skaden kunne ankervinsjen ikke opereres, og kjettingstopperen var bøyd. Undersøkelser viser at motoren til ankervinsjen sannsynligvis er skadd.

Verken rederiet Tsakos Columbia Shipping eller deres forsikringsselskap vil si hvor mye det vil koste å reparere skadene til skipet, som nå ligger til reparasjon ved et skipsverft i Gdansk i Polen.

– Skadene var godt over vannlinjen, som gjorde at skipet var stabilt. Det er ikke en enorm reparasjon, men det trengs en del arbeid. Jeg har ingen informasjon om kostnadene, sier rederiets talsperson Patrick Adamson til Sysla.

Reparasjonene er ventet å ta mellom 10 og 14 dager.

(©NTB)

[email protected]

Google har blokkert alle annonser på Resett
Vi trenger din hjelp for å overleve

Støtt oss ved å tegne medlemskap her
Betal til kontonummer 1503.94.12826 eller
SMS: Støtt oss med et fast beløp på 59 kr pr måned ved å sende “Resett fast” til 2474
SMS: Støtt oss med et enkeltbeløp på 200 kr ved å sende “Resett” til 2474
PayPal Logo

Du kan støtte Resett på Vipps nummer 124526

Andre måter å donere på finner du på Støtt oss siden.