Illustrasjonsbilde. Foto: Jan Kåre Ness / NTB scanpix
annonse

Tankskipet Sola TS fikk blant annet et stort hull i siden etter sammenstøtet med fregatten KNM Helge Ingstad.

annonse

Etter kollisjonen natt til 8. november ble skadene på Sola inspisert av selskapet DNV GL.

annonse

Nå har nettavisen Sysla fått innsyn i rapporten fra DNV GL, som avslører nye detaljer om hvilke skader tankskipet fikk i sammenstøtet:

* Et hull på 90 ganger 60 centimeter i platene på styrbord side, på høyde med ankerfestet, omtrent tre meter under hoveddekket.

* Rekkverket på styrbord side var bøyd flere steder i den øvre delen.

annonse
annonse

* Ankerfestet var skjøvet inn og hadde et hull på den øvre delen.

* Som følge av kollisjonen ble ankeret og ankerfestet dratt omtrent 20 meter fra ankervinsjen. Ankervinsjen var sikret med bremse på, og ankerstopper var på. Etter skaden kunne ankervinsjen ikke opereres, og kjettingstopperen var bøyd. Undersøkelser viser at motoren til ankervinsjen sannsynligvis er skadd.

Verken rederiet Tsakos Columbia Shipping eller deres forsikringsselskap vil si hvor mye det vil koste å reparere skadene til skipet, som nå ligger til reparasjon ved et skipsverft i Gdansk i Polen.

– Skadene var godt over vannlinjen, som gjorde at skipet var stabilt. Det er ikke en enorm reparasjon, men det trengs en del arbeid. Jeg har ingen informasjon om kostnadene, sier rederiets talsperson Patrick Adamson til Sysla.

Reparasjonene er ventet å ta mellom 10 og 14 dager.

(©NTB)

[email protected]

Resett trenger din hjelp

Du kan støtte oss på Vipps nummer 124526.
Bankoverføring til kontonummer 1503.94.12826.
SMS "Resett fast" (59,- pr. mnd.) eller SMS "Resett" (200,- en gang) til 2474.

NB: Dette er helt separat fra Resett medlemskap og gir ikke tilgang til medlemsinnhold. Resett medlemskap finner du ved å trykke her.


Ved å bruke kommentarfeltet erkjenner du at du har lest og forstått våre regler for kommentarfeltet. Disse finner du her.