Illustrasjonsbilde. Foto: Jan Kåre Ness / NTB scanpix
annonse
annonse

Tankskipet Sola TS fikk blant annet et stort hull i siden etter sammenstøtet med fregatten KNM Helge Ingstad.

Etter kollisjonen natt til 8. november ble skadene på Sola inspisert av selskapet DNV GL.

Nå har nettavisen Sysla fått innsyn i rapporten fra DNV GL, som avslører nye detaljer om hvilke skader tankskipet fikk i sammenstøtet:

annonse

* Et hull på 90 ganger 60 centimeter i platene på styrbord side, på høyde med ankerfestet, omtrent tre meter under hoveddekket.

* Rekkverket på styrbord side var bøyd flere steder i den øvre delen.

* Ankerfestet var skjøvet inn og hadde et hull på den øvre delen.

* Som følge av kollisjonen ble ankeret og ankerfestet dratt omtrent 20 meter fra ankervinsjen. Ankervinsjen var sikret med bremse på, og ankerstopper var på. Etter skaden kunne ankervinsjen ikke opereres, og kjettingstopperen var bøyd. Undersøkelser viser at motoren til ankervinsjen sannsynligvis er skadd.

annonse

Verken rederiet Tsakos Columbia Shipping eller deres forsikringsselskap vil si hvor mye det vil koste å reparere skadene til skipet, som nå ligger til reparasjon ved et skipsverft i Gdansk i Polen.

– Skadene var godt over vannlinjen, som gjorde at skipet var stabilt. Det er ikke en enorm reparasjon, men det trengs en del arbeid. Jeg har ingen informasjon om kostnadene, sier rederiets talsperson Patrick Adamson til Sysla.

Reparasjonene er ventet å ta mellom 10 og 14 dager.

(©NTB)

[email protected]

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon