Skadene på KNM Helge Ingstad forårsaket under kollisisjonen med tankskipet Sola. Foto: KV Bergen / Forsvaret / NTB scanpix
annonse
annonse

Tidligere fregattsjef Jacob Børresen mener opplysningene om konstruksjonsfeilen ved fregatt KNM Helge Ingstads vanntette inndeling er overraskende.

– Det som var overraskende, er konstruksjonsfeilen som ble nevnt. Dette var en helt ny opplysning. Jeg vil si det er sjokkerende opplysninger, sier Børresen.

Han stiller seg undrende til at man ikke har oppdaget feilen tidligere. Han spør seg derfor om det er en konstruksjonsfeil eller om det skulle blitt avdekket av inspektørene på byggverftet, som er noe han håper det kommer svar på etter hvert.

annonse

Ifølge Havarikommisjonens foreløpige rapport , er en av årsakene til kollisjonen misforståelsen som oppsto på broen på Helge Ingstad da de oppdaget dekklysene fra tankskipet Sola TS. Besetningen fikk inntrykk av at lyset tilhørte et stasjonært objekt – noe som lå helt rolig.

– Vi fikk en god beskrivelse av hvordan navigatørene opplevde situasjonen, og hvorfor vaktsjefen ikke ville gå mot styrbord. Jeg forstår vurderingen til vaktsjefen, men vi har ikke svar på hvorfor ikke annen informasjon var tilgjengelig på broen og med i analysen. Det må Havarikommisjonen se videre på, mener Børresen.

Fredag lanserer Børresen boken «KNM Oslo forlis», som omhandler forliset av fregatten KNM Oslo i 1994. Til tross for at Børresen ikke ser noen fellestrekk mellom kollisjonene, mener han det er paralleller mellom håndteringen av situasjonen som oppsto.

– Det vi observerte i 1994 var hvordan fartøyledelsen i full orden og kontroll klarte å evakuere besetningen. Det samme så vi gjenta seg nå, sier Børresen.

annonse

(©NTB)

[email protected]

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon