Illustrasjonsbilde. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Del

Politisk redaktør i Nordlys, Skjalg Fjellheim, tror fortsatt på menneskeskapte klimaendringer, men han er en av de første som tar signalene fra Frankrike, i en kommentar med tittelen «Klima kan bli den nye ulvesaken». Synspunktene hans er vel verdt å reflektere over.

annonse

Klimapolitikken har et enormt potensial for å polarisere og forsterke anti-elitisme og anti-sentralisering i Norge. Det er forskjell på Bærum og Ballstad, Vinderen og Varanger.  Mens det brukes milliarder på klimavennlig jernbane i sør, har nordlendingene fått flysetesavgift på kortbanenettet i gave, skriver Fjellheim.

Alle mulige slags drivstoffavgifter, bilavgifter, kollektivsubsidiering, flyavgifter, har en tendens til å bli utformet av folk med livene godt plantet i en urban hverdag. Premissleverandørene kjører ikke dieselbil til jobben, de reiser med tog eller T-bane til kontoret.

Avstanden er stor mellom de som snakker mest og høyest om klimasaken, og mange av de som blir berørt. Det som kan gjøre dette eksplosivt, er at løsningene i stor grad drives fram av urbane, idealistiske miljøer med stor avstand til erfaringer og hverdagsliv i distriktene … Sjekk hvor MDG, Rødt og SV har høyest oppslutning.

annonse

Ønsker du å bidra til å holde Resett gående?

Tegn medlemskap eller Støtt oss med et enkeltbeløp

Husk at du også hjelper Resett når du kjøper fra våre annonsører

Kanskje ser vi også en tendens til å marginalisere problemstillingene som uopplyst klimafornektelse? Da er det grunn til å frykte at klimapolitikken blir den nye ulvesaken, i stor skala og med mye større konsekvenser, mener Fjellheim.

annonse
Ønsker du å bidra til å holde Resett gående? Tegn medlemskap eller Støtt oss med et enkeltbeløp

Husk at du også hjelper Resett når du kjøper fra våre annonsører