I stedet for å hoppe på lastebiler på vei under Den engelske kanal, har noen migranter begynt å velge den farlige sjøveien til Storbritannia.
Fra den franske kysten ved Calais er veien besnærende kort til de ikoniske hvite klippene på Englands sørkyst. Det er lett å la seg lokke av løftet om et nytt liv på den andre siden av Kanalen.
– Kanalen ser smal ut, men det er fortsatt 30 kilometer til den andre siden, sier ordfører Bernard Bracq i Wissant utenfor Calais. I tillegg til avstanden er det andre betydelige faremomenter: nattemørket, det kalde vannet, notorisk vanskelige vær- og strømforhold og ikke minst at dette er en av de travleste skipsledene i verden.
– De ser etter en plan B. Men det er en dårlig plan B, ettersom den er svært farlig, sier Bracq.
Den idylliske landsbyen hans i Hauts-de-France er blitt startstedet for mange av dem som velger sjøveien i stedet for å prøve seg som blindpassasjerer på de mange lastebilene som tar toget gjennom tunnelen til Kent.
Den siste uken har franske myndigheter avslørt 28 forsøk på å krysse Kanalen. Det er først og fremst iranske migranter som ser ut til å velge denne ruten. De siste ukene er det funnet tre gummibåter skjult bare i Wissant.
Lenger bortover kysten, i Boulogne-sur-Mer, ble en fiskebåt stjålet nylig. Eieren ble vekket av kystvakten, som hadde sett båten manøvrere seg i rykk og napp langs en fergeruten ved den engelske kysten. Båten ble stoppet av britiske myndigheter. Det var 17 personer inkludert tre barn, om bord.
Selv om båteieren frykter at motoren er ødelagt og tyveriet har gått ut over levebrødet hans, har han en viss sympati med dem som la ut fra Boulogne i nattens mulm og mørke.
– Dette er ikke bare deres feil. Om det var krig her, og vi måtte redde familiene vår, hva ville vi gjort?
(©NTB)