Sola 20170612. Mandag åpnes den nye redningshelikopterbasen på Sola av Justis- og beredskapsminister Per-Willy Amundsen (FrP) og Forsvarsminister Ine Marie Eriksen Søreide (H). Ved åpningen vil et av de nye redningshelikoptrene (AW101) som skal leveres til Norge, for første gang være på besøk på norsk jord. Åpningen er en viktig milepæl i anskaffelsen av de nye redningshelikoptrene. Helikopterbasen er hovedbasen for 330-skvadronen, og den har en sentral funksjon for de nye helikoptrene. Foto: Carina Johansen / NTB Scanpix

Forsinkelser i leveransen av nye redningshelikoptre har gjort at leverandøren har vært nødt til å betale mellom 65.000 og 217.000 kroner i dagbøter til staten.

Det skriver Stavanger Aftenblad.

De nye AW101-helikoptrene har blitt forsinket i flere omganger, og det kan nå i verste fall drøye til 2023 før helikoptrene endelig har erstattet de gamle Sea King-modellene.

Regjeringen vil ikke oppgi størrelsen på bøtene som er ilagt leverandøren Leonardo Helicopters, eller om dagbøtene fortsatt løper. Men i forbindelse med en endring i årets statsbudsjett i november ble det bekreftet at leverandøren var ilagt dagbøter.

– Leveransene fra leverandøren er regulert av en omfattende kontrakt med over 30 dagbotbelagte milepæler. Dagsbot på den enkelte milepæl varierer fra 6.000 til 20.000 pund per dag forsinkelse. Av kommersielle hensyn kan vi ikke gå i detalj på status knyttet til dagbøter, skriver senior kommunikasjonsrådgiver Andreas Bondevik i Justisdepartementet i en epost til Stavanger Aftenblad.

Departementet opplyser også at det pågår forhandlinger med leverandøren knyttet til ansvar og kompensasjon for forsinkelser.

Aftenbladet har i en artikkelserie omtalt en rekke problemer med både den eksisterende (Sea King) og nye typen (AW101) redningshelikoptre. Ifølge Luftforsvaret er Sea King-systemet «presset til det maksimale», og tidvis har redningshelikopterbaser vært uten beredskap i år. Opptil fem Sea King-maskiner har vært ute av spill – samtidig.

(©NTB)

marius.helge.larsen@ntb.no