Illustrasjonsbilde: Terje Bendiksby NTB scanpix

I dag må veistrekninger ha over 12.000 biler i døgnet før det bygges firefelts motorvei. Vegvesenet vil bygge smalere motorveier og samtidig senke trafikkravet.

annonse

På oppdrag fra Samferdselsdepartementet har Vegvesenet og Nye Veier AS vurdert nytte og kostnader ved å bygge smale firefeltsveier med fartsgrense på 110 kilometer i timen.

Konklusjonen er at dette bør utredes, og at det vil være aktuelt på strekninger hvor det i dag kjører mellom 6.000 og 12.000 biler i døgnet – altså mindre enn dagens trafikkrav.

Den smale motorveien foreslås til 20-20,5 meters bredde, mot 23 som er normalt på strekninger med mer trafikk i dag.

– Bruk av denne normalen vil være aktuelt både for statlige og fylkeskommunale veier der man ønsker høy standard og 100/110 km/t, for eksempel for å binde sammen byer eller utvikle regioner. Gevinsten er først og fremst økt samfunnsøkonomisk lønnsomhet i form av redusert reisetid og økt kapasitet, slår Vegvesenet fast.

Omtrent 10 prosent av riksveiene – 1.100 kilometer – og omtrent like lange strekninger på det fylkeskommunale veinettet er aktuelle for den nye veiklassen, opplyser Vegvesenet. For flere utbygginger kan en smal motorvei være et alternativ til en møtefri to- og trefeltsvei.

Saken ble først omtalt av VG.

(©NTB)

[email protected]

Resett trenger din hjelp

Du kan støtte oss på Vipps nummer 124526.
Bankoverføring til kontonummer 1503.94.12826.
SMS "Resett fast" (59,- pr. mnd.) eller SMS "Resett" (200,- en gang) til 2474.

NB: Dette er helt separat fra Resett-abonnement og gir ikke tilgang til abonnementsinnhold. Resett-abonnement finner du ved å trykke her.