Illustrasjonsbilde. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

NRK tapte kampen om seere i 2018, ifølge tall fra Kantar Media som er omtalt i bladet Kampanje. NRKs tre kanaler oppnådde en samlet seerdekning på 37,9 prosent i fjor. Det er en nedgang fra 40,3 prosent i 2017, eller 2,4 prosentpoeng.

NRK er det eneste av de fire større tv-husene som tapte seere. Mest tilbake går hovedkanalen NRK1, fra 32,3 til 30,6 prosent av seerne. Det er likevel fortsatt landets klart største tv-kanal. Men mens tv-lisensen øker, synker altså NRK oppslutning i folket. 

Største vekst hadde TV Norge, opp 1,3 prosent til 7,9 prosent i 2018. Eieren, Discovery Networks Norge, økte sin andel av tv-markedet fra 17,4 til 18,1 prosent. OL-måneden februar medvirket sterkt til det.

TV2 inkludert Nyhetskanalen økte marginalt til 19,1 prosent.