Illustrasjonsbilde. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix

I 1950 innførte Vinmonopolet «Norsk» rødvin , et produkt som i volum var 75 cl og kostet NOK 6. På folkemunne ble den hetende sekskronersvinen.

Vinen kostet NOK 6 frem til 1968 og i dag er prisen litt over NOK 100.

Så hva har dette med inflasjon å gjøre?

John Maynard Keynes uttalte rundt 1920 at «not one man in a million can diagnose inflation». Så la oss se om vi kan hjelpe til.

Man kan tenke seg at i stedet for å øke prisen så holdt man prisen konstant og i stedet reduserte volumet, såkalt «shrinkflation» som i dag benyttes på mange produkt. En så synlig handling HVA ANGÅR RØDVIN ville vekket de fleste.

Volumet er 75 cl og prisen er nå 100 mot 6 tidligere. Det vil si at du kan gå på Vinmonopolet og kjøpe en for seks kroner og få en flaske med 4,5 cl vin. Da kan du trygt drikke en flaske og kjøre en tur etterpå.

Hvis man reduserte volumet eller vekten på et produkt i stedet for å øke prisen, så ville ALLE forstå hva inflasjon er. Det ville ikke være snakk om skjult konfiskasjon lenger, men åpenbart ran. FOLKET VILLE VÆRT UTE I GATENE.

Et norsk ordtak sier at «det du ikke vet har du ikke vondt av». Og det er strategien til sentralmakten. Hvis du leverte ut en miniatyrflaske på størrelse med to nesespray flasker som sekskroners vin, ville kunden spørre om det var øyedråper og ikke vin.

De gode nyhetene er at priset i gull så har vi fortsatt sekskronersvinen. I 1950 kostet en unse gull $ 35. I dag koster den $ 1280. Med andre ord fikk du 30 flasker «Norsk rødvin» for en unse gull, og i dag får du 111 flasker.

Det heter deflasjon og er alle sentralbankers mareritt.