Eksperter fra Kystverket sier skadene på den grunnstøtte tråleren Northguider på Svalbard er så store at den kan synke dersom den trekkes av grunn.
Bergingsaksjonen vil derfor bli delt opp i to operasjoner i den videre planleggingen. Først vil man forsøke å tømme fartøyet for drivstoff for å minimere risikoen for forurensing i det sårbare området. Deretter skal fartøyet fjernes.
Faren for totalhavari fører til at tråleren må tømmes for 320.000 liter diesel før bergingsarbeidet begynner, opplyser vaktansvarlig Rune Bergstrøm i Kystverket til fagbladet Sysla.
Arne Birkeland i Austevoll-rederiet Opilio AS, som eier skipet, deler Kystverkets bekymring. Det skal være mellom 700 og 900 kubikkmeter vann som har trengt inn i maskinrommet.
– Vi har regnet ut at båten flyter med de skadene den nå har, men at vi ikke får dratt den av grunnen før vi får av noe vekt, sier Birkeland til bladet.
Det er nå én uke siden tråleren mistet kontrollen og gikk på grunn i Hinlopenstredet i nord på Svalbard. Skipet ligger stabilt med en slagside på 17 grader, skriver Kystverket i en oppdatering fredag.
Kystverket sier det er meldt om begrensede lekkasjer av olje i maskinrommet, men foreløpig ikke noe som tyder på skader på dieseltanker. Været skal være bra i området fram til lørdag, og tiden vil bli brukt til å forberede bergingsaksjonen.
Mannskap fra kystvaktskipet Svalbard tok seg torsdag kveld om bord i havaristen. Der sikret de ulike gjenstander og fjernet skadelig materiale som kjemikalier og oljekanner, opplyser Birkeland til Bergensavisen.
Tråleren gikk på grunn i Kinnvika på Nordaustlandet på Svalbard 28. desember. Ingen av mannskapet på 14 ble skadd i grunnstøtingen, og alle ble evakuert.
Kystvaktpersonell og folk fra Kystverket, Sysselmannen, rederiet og bergingsselskapet Ardent Global deltar i bergingsaksjonen, ifølge Fiskeribladet.
– De har fått gått over båten og sett på skadene. De har begynt å fjerne alt av løse gjenstander om bord, og skader i skroget er kartlagt. Så skal de jobbe videre med å kartlegge bunnforholdene for å se hvor nær havaristen det er mulig å gå med et annet fartøy, sier Bergstrøm i Kystverkets beredskapsavdeling.
Han tror det vil ta lang tid å berge fartøyet, som er rundt 55 meter langt og har en brutto tonnasje på 1.792 tonn.
(©NTB)