– Verden ser til Norge. Hydrogen blir den siste brikken for å få nullutslipp i ferjesektoren. Hydrogen er løsningen der elektrisk drift alene ikke er mulig, sier direktør Terje Moe Gustavsen i Statens vegvesen.
Norled vant anbudet fra Vegvesenet over Fjord 1 og Boreal, og skal dermed utvikle, bygge og drifte fergen. Minst 50 prosent av energibehovet må dekkes av hydrogen. Rederiet sto også bak batterifergen MF Ampere i 2015.
– På Norleds vegne er jeg både stolt og ydmyk over å få være med på dette pionerprosjektet, sier styreleder Ingvald Løyning i Norled.
Fergen skal være klar i 2021 og gå på riksvei 13, i sambandet mellom Hjelmeland, Skipavik og Nesvik i Rogaland. Den vil kunne ta opptil 299 passasjerer og 80 biler.
Nullutslipp i ferjesektoren gir en utslippsreduksjon på 600.000 tonn CO2 hvert år, ifølge Vegvesenet.
(©NTB)