Russlands president Vladimir Putin. Foto: Sergej Karpukhin / AP / NTB scanpix
Del

Den tyskspråklige utgaven av den statlig finansierte russiske kringkasteren RT ønsker å utvide sin virksomhet i hjertet av Europa.

annonse

Utvidelsen skal følges opp og kontrolleres av «et styre som består av kjente tyske personligheter som representerer de viktigste sosiale gruppene» i landet, heter det i en uttalelse fra RT Deutsch’ administrerende direktør Ivan Rodinov fredag.

– For å kunne nå bedre ut til folk, har vi en stund arbeidet for å få i stand en mulig utvidelse av vår distribusjon, sier han.

RT ble lansert i 2005 som Russia Today og er en statlig finansiert fjernsynsstasjon. RT Deutsch er den tyskspråklige nettbaserte kanalen fra RT og som nå vurderer å søke kringkastingslisens i Tyskland.

annonse

Ønsker du å bidra til å holde Resett gående?

Tegn medlemskap eller Støtt oss med et enkeltbeløp

Husk at du også hjelper Resett når du kjøper fra våre annonsører

Den tyske journalistforeningen (DJV) oppfordrer medietilsynene i Tysklands 16 delstater til ikke å innvilge kringkastingslisens til RT Deutsch.

– Russia Today er ikke et informasjonsmedium i våre øyne, men et propagandaverktøy fra Kreml og som forsøker å utøve politikk ved å desinformere, sier DJVs styreformann Frank Überall.

– Det bør ikke gis noen kringkastingslisens til en propagandastasjon, sier han, og viser til at RT tidligere har diktet opp nyheter eller fremstilt saker ensidig.

Juridisk rådgiver Markus Holz ved medietilsynet i Berlin-Brandenburg sier til DPA at det så langt ikke er innkommet noen søknad. Men han legger til at RT kan henvende seg til ethvert av medietilsynene i de ulike delstatene.

– Til nå har jeg ikke hørt om at noen andre medietilsyn har fått noen henvendelse, sier han.

annonse
annonse
Ønsker du å bidra til å holde Resett gående? Tegn medlemskap eller Støtt oss med et enkeltbeløp

Husk at du også hjelper Resett når du kjøper fra våre annonsører