Det kan ta opptil 2 år å få en klage behandlet og klientene kan risikere å miste gård og grunn, advarer trygdeadvokat Lene Wallem.
Hun har jobbet med trygdesaker i fem år og merker at antall saker er økende. I de fleste tilfellene er det NAV som har gjort en feil, og det er årsaken til at klientene oftere må oppsøke en advokat, skriver Dagsavisen.
– De siste fem årene har det gått bratt nedover i den forstand at saksbehandlingstida hos både Nav og Trygderetten har økt enormt. Det tar nå normalt 8 til 12 måneder å få behandlet klagesaken hos Nav. Skal saken behandles i Trygderetten må det legges til ytterligere 12 til 15 måneder, sier Wallem.
– Mange drives jo fra gård og grunn som følge av at de nektes stønad. Selv i tilfeller hvor vi som advokater er tilnærmet sikre på at det er et uriktig vedtak og at det følgelig vil bli omgjort til gunst for klient, så ender vedkommende opp uten ytelse i lang tid på grunn av den lange saksbehandlingstida. Det er ganske kritisk for enhver som har gjeld, omsorg for barn og løpende kostnader, sier advokat trygdeadvokat Lene Wallem til Dagsavisen
Selv om hun forsøker å få fortgang i saksbehandling på grunn av klientens problemer møter hun veggen i systemet.
– Vi har også klaget på lang saksbehandlingstid til Sivilombudsmannen, men de griper ikke inn. Vi får til svar at de ikke tar tak i enkeltsaker så lenge Nav oppgir ressursmangel som årsak, men at Sivilombudsmannen er oppmerksomme på problemet og følger situasjonen, sier Wallem.
– Det har vært en økning i antall saker de senere årene. Dette har dessverre ført til lang saksbehandlingstid på mange områder. Vi forstår at det kan være vanskelig for mange å måtte vente så lenge på svar fra oss, og det beklager vi, sier Grethe Børsheim, direktør i Nav Klageinstans.
Nav behandlet 42.600 klagesaker i 2018, og kapasiteten økte i siste halvdel av fjoråret og i 2019 får de en ytterligere økning i ressursene. De har som plan å redusere behandlingstiden i løpet av året og har som mål å komme ned på 12 uker i snitt i 2020.
Børsheim avviser også at NAV gjør mye feil.
– Av dem som får avslag og klager, får under 20 prosent omgjort vedtaket. Ofte skyldes dette at vi har fått nye opplysninger inn i forbindelse med behandlingen av klagesaken, sier hun til Dagsavisen.
.