Da Sinsen t-banestasjon ble bygget i 2002 måtte Maxbo flytte og fikk tildelt en ny tomt av Oslo kommune. Men nå krever Plan- og bygningsetaten at de skal redusere bilparkeringen fra 70 plasser ned til 26 og etablere 88 p-plasser for sykkel der halvparten skal ha overbygg.
– Det er ingen som kommer på sykkel til Maxbo for å hente med seg et badekabinett eller en pall med Leca-blokker, sier administrerende direktør Jens Jalland i Løvenskiold Eiendom til Estate Media AS.
Men Plan- og bygningsetaten mener at reguleringsplanen ikke tilrettelegger godt nok for myke trafikanter.
– Det innebærer at forretningsvirksomheten fortsatt blir sterkt bilbasert. Forretningens plassering rett i nærheten av T-banen og buss, gjør at det ikke er behov for å tilrettelegge for biltransport i den grad som reguleringsforslaget tilrettelegger for, skriver etaten, og viser til at planområdet ligger i umiddelbar nærhet til større boligområder i indre by, «med god kollektivdekning og gang- og sykkelforbindelser».
– Kundene kommer til Maxbo på Sinsen for å kjøpe plasskrevende varer. Det er dårlig miljøpolitikk om kundene må kjøre videre til andre Maxbo-varehus, for eksempel på Alna-senteret eller Ole Deviks vei, for å finne ledig parkering slik at de kan fylle hengeren med parkett, isolasjon eller terrassebord på 3 meters lengder, svarer Jens Jalland i Løvenskiold Eiendom.