Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Del saken
  • 2.7K
  •  
  •  
  •  
  •  

Da Sinsen t-banestasjon ble bygget i 2002 måtte Maxbo flytte og fikk tildelt en ny tomt av Oslo kommune. Men nå krever Plan- og bygningsetaten at de skal redusere bilparkeringen fra 70 plasser ned til 26 og etablere 88 p-plasser for sykkel der halvparten skal ha overbygg.

– Det er ingen som kommer på sykkel til Maxbo for å hente med seg et badekabinett eller en pall med Leca-blokker, sier administrerende direktør Jens Jalland i Løvenskiold Eiendom til Estate Media AS.

Men Plan- og bygningsetaten mener at reguleringsplanen ikke tilrettelegger godt nok for myke trafikanter.

– Det innebærer at forretningsvirksomheten fortsatt blir sterkt bilbasert. Forretningens plassering rett i nærheten av T-banen og buss, gjør at det ikke er behov for å tilrettelegge for biltransport i den grad som reguleringsforslaget tilrettelegger for, skriver etaten, og viser til at planområdet ligger i umiddelbar nærhet til større boligområder i indre by, «med god kollektivdekning og gang- og sykkelforbindelser».

– Kundene kommer til Maxbo på Sinsen for å kjøpe plasskrevende varer. Det er dårlig miljøpolitikk om kundene må kjøre videre til andre Maxbo-varehus, for eksempel på Alna-senteret eller Ole Deviks vei, for å finne ledig parkering slik at de kan fylle hengeren med parkett, isolasjon eller terrassebord på 3 meters lengder, svarer Jens Jalland i Løvenskiold Eiendom.

Resett er en dugnad og trenger lesernes hjelp. Donasjoner fra dere holder hjulene i gang. Tusen takk!

  • kr
Eller betal til kontonummer 1503.94.12826
Vårt vipps-nummer er 124526
SMS: Støtt oss med et fast beløp på 59 kr pr måned ved å sende “Resett fast” til 2474
SMS: Støtt oss med et enkeltbeløp på 200 kr ved å sende “Resett” til 2474
Andre måter å donere på finner du på Støtt oss siden.
  • 2.7K
  •  
  •  
  •  
  •  

Velkommen til Resetts kommentarfelt

Kommentarer forhåndsmodereres, det kan derfor ta noe tid før de dukker opp i kommentarfeltet. Skriv gjerne kort. Resett tar ikke ansvar for lenker til andre sider og for filmlenker. Resett står ikke inne for meningene som uttrykkes av den enkelte kommentator. Alvorlige personangrep, hets, trusler og oppfordring til vold, spamming, trolling og avsporing av debatten er ikke tillatt. Det oppfordres til normal høflighet. Resett forbeholder seg retten til å fjerne enhver kommentar uten begrunnelse. Ved å kommentere her godtar du disse betingelsene. Gjentatte brudd på betingelsene kan føre til utestengelse.
Har du spørsmål knyttet til kommentarfeltet kan du sende det til [email protected]