Filmen "Skjelvet" har premiere på Colosseum kino i Oslo. (t.v) Jonas Hoff Oftebro, Kathrine Thorborg Johansen, Edith Haagenrud-Sande, Ane Dahl Torp og Kristoffer Joner. Foto: Trond Reidar Teigen / NTB scanpix

Norsk filminstitutt beklager seg nå over manglende etnisk mangfold i norsk film, og lanserer nå en plan for å gjøre bransjen mindre hvit, både foran og bak kamera. Dette melder Aftenposten.

I en handlingsplan, som nylig ble presentert i Tromsø, fremgår det at norsk film bør ha et mangfold hva gjelder kjønn, etnisitet, urfolk, nasjonale minoriteter, alder, seksuell orientering, funksjonsevne og sosial bakgrunn. 

– Vi vil styrke den norske filmen i samfunnet og gjøre den relevant for alle. Uansett om du er annengenerasjons innvandrer, mann eller kvinne, om du bor i nord eller sør, håper vi dette kan bidra til at filmskaperne får et bevisst forhold til hvordan de presenterer en historie, sier Sindre Guldvog, direktør i Norsk filminstitutt.

Et tiltak som foreslås i planen er at filmskaperne skal testes, med krav til mangfoldig representasjon i produksjonen. 

– Vi tror ikke det blir en tvangstrøye, og vi er ikke nervøse for at det kan innskrenke den kunstneriske friheten. Det vil gi et større handlingsrom enn hvis man bare går på autopilot. Som filmskaper må man se og vurdere om man kan bruke andre og flere virkemidler til å fortelle sin historie, sier Guldvog.

På spørsmål fra Aftenposten om norsk film er for hvit, svarer Guldvog bekreftende.

– Ja, så det er en god grunn til at vi gjør dette. 

Filmskaper Iram Haq, som vant Amanda-prisen for sin film «Hva vil folk si», synes også at det er viktig å øke det etniske mangfoldet i norsk filmbransje. 

– Jeg vil gjerne at min sønn skal kunne speile seg i historien til en vanlig norsk gutt i en norsk film. Jeg er spent på hvordan vi skal greie å nå dit, og om det egentlig bare handler om å skape historier som er originale, sier Haq.