Vänsterpartiets partileder Jonas Sjöstedt (V). Foto: Fredrik Persson/TT / NTB scanpix

Sverige har fått en ny regjering bestående av Sosialdemokratene og Miljøpartiet. Etter å ha forhandlet frem en politisk avtale med det svenske Senterpartiet og det liberale partiet. Også det sosialistiske Venstrepartiet må stemme med regjeringen for å sikre den flertall. I avtalen, som Venstrepartiet ikke er med på, har de fått gjennomslag for en viktig programpost: Om bare 11 år vil det være forbudt å selge biler som går på diesel eller bensin.

En del av avtaledokumentet er «Miljø og klima» der det står skrevet at et forbud mot salg av nye bensin- og dieselbiler vil bli introdusert fra 2030, skriver den svenske nettavisen Samnytt.se. Tidligere har det bare vært Venstrepartiet som har villet gå så radikalt til verks, skriver NyTeknik. Det var det eneste partiet som kjempet for et forbud mot salg av nye diesel- eller bensindrevne biler før valget i fjor.

Før valget spurte Ny Teknik de svenske parlamentspartiene om et forbud var veien å gå. Alle unntatt Venstrepartiet svarte nei eller avstod fra å svare. Men nå støttes et slikt forslag ikke bare av de sosialistiske partiene, men også av det svenske Senterpartiet og det liberale partiet, som begge tidligere tilhørte den ikke-sosialistiske blokken i svensk politikk.

Det gjør ikke Sverigedemokratene. I en artikkel i Allt om Bilar kommenterer partiet forslaget kritisk. Martin Kinnunen, talsmann for klimapolitikken for Sverigedemokratene, mener at «det er rett og slett urealistisk å ha et forbud på plass allerede på elleve år».

«Det er et veldig radikalt forslag, og jeg tror vi bør være forsiktig med å forutsi teknologiløsningen på denne måten. Det er rett og slett urealistisk å ha et forbud på plass allerede på elleve år» sier han, og legger til:

«Det kan bli vanskelig for mange mennesker som bor i enkelte deler av landet å ha bil, og det kan bli svært kostbart for de som må ha bil».

Sverigedemokratene er dermed på linje med den svenske bilbransjen som mener at det ikke er mulig å forby en teknologi hvis målet er å oppnå en reduksjon på 70 prosent i 2030.